fredag den 14. september 2012

Pihl og Züblin bygger Nordhavnsforbindelse

Et konsortium dannet af E. Pihl & Søn A.S. og Züblin (Joint Venture Pihl - Züblin) skal projektere og udføre vej og tunnel i forbindelse med Københavns Kommunes omfattende projekt Nordhavnsvej - Vej- og Tunnelentreprise .

Den kommende Nordhavnsvej skal forbinde Helsingørmotorvejen med Strandvænget på Østerbro i København. Den samlede vejlængde for Nordhavnsvej-entreprisen er 1.650 meter, hvoraf de 620 meter føres gennem en underjordisk "cut and cover" tunnel, dvs. en nedgravet tunnel.

- Der er tale om et stort og kompliceret anlægsprojekt, hvor hver enkelt delfase har betydning for, at projektet kan gennemføres til tiden. Planlægning, kapacitet, logistik, styring og opfølgning er derfor områder, som vi har analyseret og vurderet nøje i tilbudsfasen, og som vi nu ser frem til at udføre i praksis, forklarer adm.dir. Stig Weis, Züblin A/S.

Fra tilslutningsanlægget ved Helsingørmotorvejen føres vejen under Ringbanen og frem til Svanemøllens Kaserne, hvor den føres videre i en tunnel under Nordbanen og Kystbanen og videre under Strandvejen og frem til Strandvænget, hvor tunnelen kommer op og tilsluttes det eksisterende vejnet.

- Arbejdet indledes med, at vi i tæt samarbejde med bygherre og bygherrerådgivere drøfter den bedste og mest hensigtsmæssige gennemførelse af vej- og tunnelarbejderne. Både Pihl og Züblin har stor erfaring fra en række lignende projekter, men en god teknisk løsning kan ikke stå alene. Det er meget vigtigt, at de løsninger, vi vælger, medfører færrest mulige gener for naboer, trafikanterne og andre, der berøres af det nye anlæg, fortæller underdirektør Per Semmling, E. Pihl & Søn A.S.

Under udførelsen af projektet har entreprenørerne skærpet fokus på arbejdsmiljø og det omgivende miljø. Det gælder fx støjende arbejder, der så vidt muligt udføres på tidspunkter, hvor de er mindst generende for naboerne. Af hensyn til afvikling af togtrafikken, opføres midlertidige broer henover Nord- og Kystbanen, og der bliver tale om et begrænset antal nat- og weekendspærringer i byggeperioden. På Strandvejen afvikles den kørende trafik ved omlægning af kørebanerne.

Også på det færdige anlæg tages mest muligt hensyn til naboerne med fx støjskærme, og på det færdige rampeanlæg etableres støjabsorbenter. For de bygninger, som ligger tæt på tunnelvæggen, udføres ekstra foranstaltninger, så man undgår sætningsskader på ejendommene i forbindelse med udgravning til tunnel.

Et projekt af denne størrelse og varighed giver i øvrigt god mulighed for at tilbyde unge fx praktikplads. Både Pihl og Züblin er med til at uddanne unge mennesker, og det agter virksomhederne også at gøre i forbindelse med Nordhavnsvejprojektet.

Vej- og tunnelarbejderne påbegyndes i september 2011 med etablering af byggeplads, og tunnelen tages i brug i november 2015. Herefter påtager Joint Venture Pihl - Züblin sig bl.a. "vicevært-funktionen for anlægget i en 5-årig periode.


Kontakt:
E. Pihl & Søn A.S.:
Underdirektør Per Semmling, tlf. 4527 7200
Projektchef Jesper Boilesen, tlf. 4527 7200
Pressekoordinator Lisbeth K. Volf,
tlf. 4527 7261, lkv@pihl-as.dk
www.pihl-as.dk

Züblin:
Adm.dir. Stig Weis, tlf. 8612 1582
www.zueblin.dk


Læs mere her

tags: 2011, København, direktør, Nordhavn, trafikken, virksomhed, motorvej, Helsingør, Østerbro, arbejdsmiljø, praktikplads, miljø, Pihl & Søn, Strandvejen,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar