Videnskabsministeriet har åbnet for en ny portion videnkuponer, der kan støtte små og mellemstore virksomheder i udviklings- og samarbejdsprojekter.
Videnskabsministeriet er klar med nye videnkuponer. Dansk Byggeri har med baggrund i erfaringerne fra ordningen i 2008/2009 set frem til relanceringen.
- Vi har haft rigtigt gode erfaringer med den tidligere ordning, siger projektchef Jørn Jensen, Dansk Byggeri og fortsætter:
- En række virksomheder i byggeriet har fået bevilget midler til konkrete projekter, og det er dokumenteret, at der er opnået positive resultater af de gennemførte aktiviteter f.eks. øget effektivisering i driften eller etablering og videreudvikling af virksomhedens kernekompetencer.
Finansiel støtte via en videnkupon giver ifølge Dansk Byggeri den helt rette hjælp til den lille eller mellemstore virksomhed. I en udviklings- eller innovationsproces har virksomheden nemlig behov for at blive hjulpet på vej og få udmøntet den gode idé i et konkret projekt, der kan realiseres.
- Netop her er en videnkupon med mulighed for at købe viden- og konsulentydelser hos en videninstitution den helt rigtige løsning. Kombineret med, at det er administrativt relativt let at ansøge, og at der ikke går så lang tid før man får svar, så er det en model, der passer godt til de små og mellemstore virksomheder, siger Jørn Jensen.
Videnskabsministeriet har afsat 25 mio. kr. i den nye pulje. Små og mellemstore virksomheder kan søge op til 100.000 kr. til et udviklings- eller samarbejdsprojekt. Det bevilgede beløb dækker 40 pct. af omkostningerne i det samlede projekt, mens virksomheden skal egenfinansiere de 60 pct. Og der bevilges efter først-til-mølle princippet.
- Så det gælder for virksomhederne i bygge- og anlægserhvervet om at holde sig til, opfordrer Jørn Jensen med den tilføjelse, at det ikke er altid, at erhvervet er så god til at få andel i mulige medfinansieringskilder, men her er der en oplagt mulighed.
Aktiviteter, hvor der kan opnå bevilling, spænder bredt fra produktudvikling og kvalitetsforbedring over hjemtagning og implementering af nye teknologier til innovation i forretningsudviklingen, herunder markedsføringsstrategier samt opdyrkning af nye nationale eller internationale markeder.
- Så står man i virksomheden med den gode idé og mangler hjælp til rådgivning, sparring eller uddannelse, så gælder det om at komme op af starthullerne, slutter Jørn Jensen.
Kontakt:
Projektchef Jørn Jensen, Dansk Byggeri, på telefon 72 16 01 33 ell. 40 13 22 03
Pressechef Mogens Hjelm på 40 29 92 32
Læs mere her
tags: markedsføring, 2009, 2008, Videnskabsministeriet, uddannelse, virksomhed, omkostninger, teknologi, strategi, innovation,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar