Ny bog opruller dramaet om den folkelige modstand mod Storebæltsforbindelsen. Over halvdelen af danskerne var imod, da spadestikket til danmarkshistoriens største anlægsbyggeri blev taget for 25 år siden.
Ifølge daværende trafikminister H.P. Clausen var der tale om "historiens mest velovervejede spadestik", da han for 25 år siden satte spaden i strandkanten og dermed markerede påbegyndelsen af danmarkshistoriens største anlægsbyggeri til dato. Den faste forbindelse over Storebælt
Forud var gået mere end 100 års politisk og folkelig kævlen for og imod etableringen af Storebæltsforbindelsen. Og da byggeriet omsider blevet indledt i sensommeren 1988, viste en meningsundersøgelse, at et flertal af befolkningen var imod Storebæltsforbindelsen.
Når det kom til stykket, ville danskerne ikke undvære den berygtede "Storebæltskaffe" og færgerne. Mågerne ville lide nød, når der ikke længere var håndfodring på færgedækket, og desuden kunne vi slet ikke leve uden pausen på rejsen. For slet ikke at tale om hensynet til miljøet, angsten for tunnelen og alverdens andre argumenter imod den faste forbindelse.
Argumenter, som nu oprulles i bogen Broen & Folket Forbindelsen der forandrede Danmark og danskerne, der er på gaden 6. december.
- Den folkelige modstand, der blev storebæltsprojektet til dels, er ganske enestående. Det er historien om et folk, der kæmpede imod et infrastrukturelt anlægsprojekt, fordi det blev opfattet som selve symbolet på magtbegærlige politikeres drømme om at lave en motorvej direkte til Bruxelles, siger Peter Borberg, journalist og medforfatter til bogen.
På højde med EU
I bogen indgår en bred vifte af stemmer, som på den ene eller anden måde har haft berøring med Storebæltsforbindelsen. Prins Joachim, der som den første gik gennem tunnelrørene i 1996, tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, som indviede den færdige forbindelse i 1998, forfatteren Leif Davidsen, tidligere fodboldlandstræner Sepp Piontek, livsstilsekspert Anne Glad og mange flere.
- Det har været målet at skrive en levende og nærværende historie om, hvordan bygningen af en tunnel og en bro mellem Fyn og Sjælland markerede en gennemgribende ændring af Danmark en milepæl, som tåler sammenligning med vores indlemmelse i EU. Det interessante er i den sammenhæng, at da først Storebæltsforbindelsen stod færdig, så glemte danskerne lynhurtigt, at der nogensinde havde været en modstand, siger Thorsten Asbjørn Lauritsen, journalist og medforfatter.
Bogreception
Broen & Folket Forbindelsen der forandrede Danmark og danskerne udkommer den 6. december på TURBINE forlaget. Der afholdes i den forbindelse bogreception samme dag på Hotel Nyborg Strand fra kl. 14.00 16.00. Pressen er velkommen på dagen. Tidligere ministre, medvirkende stemmer og bidragydere vil være til stede.
Om bogen
Broen & Folket Forbindelsen der forandrede Danmark og danskerne. Af journalisterne og forfatterne Peter Borberg og Thorsten Asbjørn Lauritsen. Bogen udkommer 6. december på TURBINE forlaget. 336 sider. Vejl. salgspris 299,-
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Thorsten Asbjørn Lauritsen, tlf. 31 52 42 90
Peter Borberg, tlf. 22 19 89 45
eller redaktør Marie Brocks, marie@turbine.dk.
Læs mere her
tags: landstræner, Danmark, statsminister, politi, Sjælland, Bruxelles, 1988, EU, december, Nyborg, fodbold, Storebælt, 1998, recept, motorvej, rock, journalist, forfatter, miljø, stemmer, kaffe, livsstil,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar