mandag den 8. september 2014

Ringsted-Femern Banen: Første spadestik til fremtidens jernbane ned til Femern Bælt

Transportminister Magnus Heunicke tager i dag første spadestik til de fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter i forbindelse med det kommende anlægsarbejde med udbygning af Ringsted-Femern Banen – den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby. Det sker i Orehoved, når arbejdet med at hæve 18 vejbærende broer på Lolland og Falster igangsættes. Dermed er Banedanmarks første synlige aktiviteter i gang med et af de største anlægsprojekter på den danske jernbane i mange år. Udbygningen og fornyelsen af Ringsted-Femern Banen omfatter anlæggelse af et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby – på nær Storstrømsbroen – hvor banen kobles på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, hastighedsopgradering fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t, samt elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby og nye signaler på hele banen.

Transportminister Magnus Heunicke udtaler:
"Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen vil give togpassagererne på Sydsjælland og Lolland-Falster en kortere og mere attraktiv togrejse. Det vil gøre området mere attraktivt at bosætte sig i og styrke den regionale udvikling. Samtidig er Ringsted-Femern Banen central for udviklingen af det fremtidige europæiske transportsystem."

"Opgraderingen vil, sammen med den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted, gøre turen mellem Næstved og København mindst 15 minutter kortere, så rejsetiden kommer ned på 34 minutter. Turen mellem Nykøbing Falster og København bliver op til 35 minutter hurtigere og kommer ned på mindre end en time. Nykøbing Falster bliver dermed en del af den kommende Timemodel. Det er noget, som for alvor vil kunne mærkes i hverdagen."

"Banen vil også styrke den kollektive trafik på tværs af landet. Det meste af godstrafikken vil blive flyttet væk fra hovedstrækningen mellem Sjælland og Jylland og give mere plads til passagertog. Samtidig bliver jernbanen mere attraktiv for godstrafikken, der får en 160 kilometer kortere vej mellem Østdanmark/Sverige og kontinentet."

Projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Jens Ole Kaslund udtaler:
"Det er en stor milepæl for Banedanmark og for projektet Ringsted-Femern Banen, at vi nu officielt går i gang med de synlige forberedelser af et af Banedanmarks allerstørste infrastrukturprojekter i mange år. Det vil give passagererne en mere attraktiv jernbane hele vejen fra Ringsted til Holeby. Vi ser frem til et fortsat tæt samarbejde med Ringsted, Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland kommuner om de lokale løsninger og vores tilstedeværelse under de omfattende anlægsarbejder, der vil skulle udføres i de kommende år, når Folketinget har vedtaget en anlægslov," siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen.

Et forslag til anlægslov forventes fremsat omkring årsskiftet 2014/2015 og forventes at kunne være vedtaget inden sommeren 2015. I forbindelse med regeringens vækstpakke fra marts 2013 er Banedanmark gået i gang med fremrykkede aktiviteter. Det gælder blandt andet opgradering af 18 vejbærende broer på Lolland og Falster.

Banedanmark skal derudover forlænge en perron på Vordingborg Station og facadeisolere op mod 1700 boliger på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby, inden de store anlægsarbejder går i jorden, når en anlægslov for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg er vedtaget af Folketinget.

Fakta:

Ringsted-Femern Banen:

- Strækningen Ringsted-Holeby er 115 kilometer lang
- Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
- Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter igangsættes i 2014, og selve anlægsarbejdet med Ringsted-Femern Banen foregår 2015-2021
- Projektet er skønnet at koste 9,3 mia. kr. (2014-priser)

Anlægsarbejder på hele strækningen:

- Over 100 broer skal ombygges for at gøre plads til kørestrøm og et ekstra spor
- Et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby
- En ny, dobbeltsporet jernbanebro over Masnedø
- Udvidelse af Kong Frederik d. IX's bro over Guldborgsund til to spor
- Nye overhalingsspor til 1000 meter lange godstog ved Glumsø, Orehoved og Holeby
- Elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby
- Nye signaler på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby
- Etablering af nødstation ved Ladhavevej syd for Holeby
- Etablering af ny perron på Rødby Færge Station
- Perronforlængelse på Vordingborg Station
- Udretning af kurver og godt fire kilometer nye spor nord for Glumsø
- Ombygning af stationer på strækningen.

Ringsted-Femern Banen - del af fremtidens jernbane:

Ringsted-Femern Banen er en del af Femern Bælt-projektet og er et af de største infrastrukturprojekter i de kommende års ambitiøse infrastrukturinvesteringer for at skabe fremtidens jernbane med plads til både flere tog, flere passagerer og med kortere rejsetider.

Første skridt på vejen til fremtidens jernbane åbnede den 18. august 2014 på Nordvestbanen, hvor et 20 km nyt dobbeltspor blev taget i brug.

Andre store anlægsarbejder, der er i gang eller går i jorden over de kommende år, er:

- Dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens
- En helt ny bane mellem København og Ringsted over Køge
- Nyt signalsystem i hele landet
- Yderligere elektrificering af store dele af jernbanenettet
- En række projekter, der vil realisere visionen om Timemodellen, så rejsetiden mellem de største byer i Danmark kun bliver en time.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Sverige, København, direktør, Sjælland, Lolland-Falster, Næstved, 2013, Køge, Rødby, Næstved, jernbanenettet, Jylland, Folketinget, regeringen, trafikken, jorden, Ringsted, Lolland, regering, Nykøbing, Vordingborg, 2014, Fakta, Banedanmark,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar