tirsdag den 8. september 2015

Fremtidssikret dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens


I dag bliver det nye dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens indviet.Med det nye 20 kilometer lange dobbeltspor og kørestrømsanlæg er hele banen mellem Fredericia og Tinglev dobbeltsporet, og endnu en vigtig del af godskorridoren Sverige - Tyskland er med dobbeltspor. Samtidig er strækningen blevet opgraderet til 160 km/t.

Hans Christian Schmidt, transport og bygningsminister:
"Det tidligere enkeltspor mellem Vamdrup og Vojens har i flere år været en flaskehals. Det har generet både passagerer og virksomheder i området og været en hæmsko for den lokale udvikling. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu har fået udbygget strækningen til dobbeltspor. Det bliver en stor gevinst for sammenhængskraften og mobiliteten i hele grænseområdet."

Større kapacitet og mulighed for hurtigere rejsetid
Strækningen er en del af det trans europæiske netværk og er et vigtigt forbindelsesled for godstrafikken mellem Skandinavien og resten af Europa. Kapaciteten på strækningen var inden anlæggelsen af det ekstra spor tæt på at være brugt op – specielt for godstrafikken.

Infrastrukturen giver således nu bedre mulighed for at flytte lastbiltrafik til jernbane.

Jesper Hansen, administrerende direktør i Banedanmark:
"Efter halvandet års omfattende anlægsarbejde kan vi i Banedanmark nu aflevere et fremtidssikret dobbeltspor, både til tiden og til bevillingen. De 20 km nye dobbeltspor giver mulighed for mere gods på skinnerne, højere hastighed for passagertog, større robusthed og dermed højere rettidighed til gavn for alle passagerer og godstrafikken."

"Det kræver også gode løsninger og gode samarbejdspartnere, når der skal udføres så stort et arbejde som her. Og i den forbindelse vil vi gerne takke både Kolding og Haderslev Kommune for et godt og tæt samarbejde lige fra begyndelsen og til nu. Også en tak til passagerer, godsselskaber og naboer. Vi ved, at vi trækker på jeres tålmodighed under et så omfattende anlægsarbejde."

Det nye dobbeltspor er et af flere store anlægsarbejder, der er i gang eller går i jorden i de kommende år, og som til sammen skaber fremtidens jernbane med mulighed for flere afgange, højere rettidighed og kortere rejsetider – til gavn for både passagerer og godstrafikken.

Vedhæftede pressefotos kan frit anvendes mod at kreditere fotograf Robert Attermann.


FAKTA
Folketinget bevilgede 675 millioner kroner til anlæggelsen af dobbeltsporet. Herudover har projektet modtaget 75 millioner kroner i EU-støtte.
• Arbejdet gik i gang i marts 2014 og blev afsluttet i august 2015
• Projektet afsluttes til tiden og inden for bevillingen
• Den nye dobbeltsporede strækning mellem Vamdrup og Vojens er 20 kilometer lang, og har bl.a. omfattet anlæggelse af et nyt spor med kørestrømsanlæg, store ændringer i sikringsanlæggene samt jord- afvandings- og sporarbejder
• Arbejder på Vamdrup Station: sporfornyelse, etablering af nye sporskifter og udskiftning af gamle, tilslutning til det nye dobbeltspor
• Arbejder på Vojens Station: etablering af nye sporskifter og udskiftning af gamle, tilslutning til det nye dobbeltspor
• Hastigheden på banen er blevet opgraderet til 160 km/t
• Der er bygget to nye broer og renoveret tre eksisterende broer
• Der er ballastrenset 6,5 kilometer spor
• I de perioder, hvor sporet har været lukket for togtrafik, har Banedanmark samtidig udført forskellige fornyelsesarbejder på en række syd- og sønderjyske stationer samt på strækningen mellem Tinglev og Vejbæk.

Læs mere her

tags: euro, Sverige, Tyskland, Europa, direktør, lastbil, EU, Kolding, Folketinget, trafikken, jorden, virksomhed, Fredericia, Skandinavien, 2014, Haderslev, Banedanmark,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar