søndag den 11. oktober 2015
Planlægningen af sporfornyelsen af Kystbanen i 2017 er i fuld gang
Banedanmark er i fuld gang med planlægningen af arbejderne på Kystbanen i sommeren 2017. Det ligger fast, at hele Kystbanen ikke bliver totalspærret for togtrafik undervejs.Mindst mulige gener for passagererne
I den igangværende planlægning arbejdes der aktivt med at sikre, at passagererne generes mindst muligt undervejs. Samlet set forventes det omfattende sporfornyelsesprojekt at påvirke togtrafikken på forskellige dele af Kystbanen i op til otte uger over sommeren samt nogle helligdagsperioder i 2017 forventeligt over Kr. Himmelfart og i pinsen.
Ingen totalspærring af togtrafikken på hele Kystbanen
På intet tidspunkt under sporfornyelsesprojektet er hele strækningen spærret for togtrafik. Arbejdets karakter gør det dog nødvendigt i perioder at spærre begge spor på dele af strækningen, ligesom der i andre perioder alene vil være ét spor åbent for reduceret togtrafik, imens der arbejdes i det andet spor.
Fornyelsesarbejderne indebærer udskiftning af 53 sporskifter, ca. 20 km sporfornyelse, flere broarbejder og tilpasning af banen til den fremtidige hastighedsopgradering.
Trafikdirektør i Banedanmark Peter Svendsen:
"Sporfornyelsesprojektet på Kystbanen i sommeren 2017 er tvingende nødvendigt, hvis vi fremover vil afvikle togtrafikken optimalt og minimere risikoen for driftsfejl, der igen vil påvirke rettidigheden. "
"Når vi går i gang med en så omfattende sporfornyelse, så planlægger vi og pakker flest mulige opgaver i samme tidsperiode. Dermed generer vi også passagererne mindst muligt og forventer samtidigt heller ikke større spærringer på Kystbanen i de efterfølgende 10 år."
"Det er endnu for tidligt til, at den endelige detaljerede plan er klar. Det arbejde kommer til at fortsætte i de kommende måneder. Lige nu forventer vi, at de arbejder, som påvirker togtrafikken, tager op til otte uger over sommeren samt nogle helligdagsperioder i foråret. Vi kommer på intet tidspunkt til at spærre hele Kystbanen for togtrafik."
"Vi forventer at skulle spærre begge spor på dele af strækningen på skift. Vi kommer også til at spærre ét spor på dele af strækningen og køre togtrafik i det andet spor i andre perioder. Sammen med jernbanevirksomhederne er vi ved at lægge en køreplan, som passagerne kan regne med i perioden. Men som passager må man forvente, at der reduceres i antallet af tog i hele ombygningsperioden, ligesom der særligt bliver tale om erstatningsbefordring med bus i forventeligt fire uger mellem Rungsted og Helsingør over sommeren 2017."
Forventet påvirkning på togtrafikken af sporfornyelsesprojektet på Kystbanen i 2017:
Nedenfor fremgår det, hvor længe sporfornyelsesprojektet forventes at have en trafikal effekt på de forskellige delstrækninger på Kystbanen. Tidsmæssigt ligger spærringerne af et spor efter det tidspunkt, hvor der er spærringer af begge spor.
Spærring af begge spor for togtrafik:
Klampenborg-Rungsted: Kr. Himmelfart og i pinsen (erstatningsbefordring mellem stationerne).
Rungsted-Helsingør: ca. en måned (erstatningsbefordring mellem stationerne).
Spærring af et spor, mens der kan køre reduceret togtrafik i det andet spor:
Hellerup-Klampenborg: ca. tre uger (reduceret togtrafik suppleret med erstatningsbefordring mellem stationerne).
Skodsborg-Rungsted: ca. tre uger (reduceret togtrafik suppleret med erstatningsbefordring mellem stationerne).
Nivå-Helsingør: ca. tre uger (reduceret togtrafik suppleret med erstatningsbefordring mellem stationerne).
Læs mere her
tags: direktør, trafikken, virksomhed, Helsingør, Banedanmark,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar