onsdag den 11. maj 2016

Årets salgsleder malede bundlinjen sort


En succesfuld udført treårsplan sikrede Dyrup Professionel et historisk flot resultat og salgschef Michael Nielsen titlen "Årets Sales Excellence".Fem formstærke kandidater dystede om at komme øverst på sejrsskamlen, da salgets organisation, Business Danmark, og uddannelsesvirksomheden TACK International ved et stort event hyldede årets bedste salgsleder.

En enig fagjury og et flertal af de 80 stemmeberettigede var enige om at udnævne Michael Nielsen, salgsleder i Dyrup Professionel, til "Årets Sales Excellence".

Juryen roste ham for at mestre hele lederpalletten og for at gå forrest i implementeringen af en partnerskabsstrategi, som har gjort denne del af virksomheden lønsom.

- Michael Nielsen har gjort overskud til det nye sort i Dyrup Professionel, hvor han har vendt et tocifret underskud til et tocifret overskud - det bedste i Dyrups historie. Med hans 22 år lange anciennitet kan man nærmest kalde ham Mr. Dyrup. Han er beviset på, at branchekendskab, dygtighed og vedholdenhed lønner sig, siger Jens Neustrup Simonsen, jurymedlem og landsformand i Business Danmark.

Michael Nielsen arbejdede i den sidste halvdel af 1990´erne som butikschef i Dyrup. Og op gennem 00´erne tog han en tørn som salgskonsulent, avancerede til Key Account Manager, før han i 2006 blev udnævnt til salgschef i Dyrup. I 2012 blev Dyrup købt af PPG Industries, som er verdens førende virksomhed inden for coating og specialprodukter.

- Selvom han nærmest er født i det gamle Dyrup, har han evnet at lave de nødvendige forandringer for at tranformere Dyrup Professionel til et lønsomt forretningsområde. I kraft af hans store erfaring og menneskelige kvaliteter har han forbilledligt evnet at få alle med i forandringen – lige fra butiks- og salgsfolk, centerchefer og chauffører - så Dyrup i dag fremstår som en stor salgsmuskel på alle områder, siger han.

Michael Nielsen var indstillet af sin medarbejder, salgskonsulent Thomas Vallentin, som giver sin chef følgende anbefaling.

- Vi har i tiden efter finanskrisen været gennem en stor og nødvendig forandring. Det har krævet en kæmpe indsats at flytte organisationen hen, hvor vi er i dag og et utroligt stort mod. Ved at tage sin egen medicin har Michael været foregangsmand gennem forandringerne, siger han.

- Det er utroligt motiverende, når ens nærmeste chef går forrest og viser lederskab. Michael er altid klar med opbakning og opmærksomhed, når vi har kundemøder, uanset om kunden er stor eller lille. Han ser ethvert kundemøde som en del af noget større, siger Thomas Vallentin.

De nåede også finalen
46 salgschefer blev indstillet til titlen i år. Foruden vinderen Michael Nielsen blev fire kandidater nomineret. De fik følgende skudsmål af juryen:

Jesper Winther, salgsdirektør i Transcom CMS, blev rost for på få år at præstere en salgsfremgang på 50 pct. i et stærkt konkurrencefyldt marked. Nøgleord for Jesper er frihed under ansvar, udvikling og øje for salgsstyrkens uforløste potentiale. Han har fokus på behovsafdækning og værdibaseret salg.

Kim Slot, salgschef E-commerce PostNord, er internt i virksomheden blevet kåret som "årets team. Han blev rost for sin store menneskelige indsigt i hver enkelt medarbejder og sit fokus på, hvordan sælgerne via indsigtsbaseret salg styrker kundens forretning. Det kommer blandt andet til udtryk gennem coaching af medarbejderne i forberedelsesfasen ud fra viden om kunderne, og hvordan PostNord kan styrke sin forretning.

John Jensen, Customer Channel Manager, Pharmacy, Selective & HCP hos Johnson & Johnson blev rost for at opnå et salgsindeks 103 i et presset marked. John arbejder med at give medarbejderne medejerskab for de enkelte brands. Det sker gennem kategorisering af A-, B- og C-kunder samt ved at anvendelse af Key Performance Indicators på salgsturene.

Sten Johansen, divisionsdirektør i Delfi Technologies, blev rost for at have tredoblet omsætningen i en ny division bl.a. med fokus på en reduktion af produktsortimentet og lønsomme kunder. Hans lederstil er tillid under ansvar. Han fokuserer på, at sælgerne arbejder som et team og på, hvordan den enkeltes kompetencer kan løfte teamet og skabe værdi for kunderne.

Salgets organisation Business Danmark og uddannelsesvirksomheden TACK International står bag kåringen. Juryen bag kåringen består af associate professor på CBS, Jens Geersbro, salgschef i NN Markedsdata, Rikke Røjgaard (Årets salgsleder 2014), direktør i TACK International, Jens Dalgaard og landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

Billedtekst: Årets Sales Excellence 2015 Michael Nielsen, salgsleder i PPG – Dyrup er fankeret af de fire øvrige finaledeltagere. Fra venstre: Kim Slot, salgschef E-commerce PostNord og Jesper Winther, salgsdirektør i Transcom CMS Fra højre: Sten Johansen, divisionsdirektør i Delfi Technologies og John Jensen, Customer Channel Manager, Pharmacy, Selective & HCP hos Johnson & Johnson




tags: Danmark, underskud, direktør, finanskrisen, uddannelse, medicin, 2012, omsætning, virksomhed, 2006, strategi, organisation, konkurrence, 2014, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar