Første del af et kæmpe jernbaneprojekt i Sydafrika nåede lige at åbne inden fodbold-VM sparkes i gang i morgen
Hvis du troede, at det nye Soccer City stadium i Soweto, hvor der spilles åbningskamp fredag, var det største anlægsprojekt i Sydafrika, så tag et kig under jorden. For den første strækning på Sydafrikas første moderne højhastighedsjernbane, Gautrain, nåede at åbne, blot tre dage inden VM fløjtes i gang, og det er et temmeligt stort byggeprojekt.
Banen er det største anlægsprojekt i Afrika og den største underjordiske jernbane, der for tiden er under opførelse på den sydlige halvkugle, forklarer markedsdirektør Eva Rindom fra den danske del af det internationale rådgivende ingeniørfirma Atkins, der har været med til at projektere højhastighedsbanen i Sydafrika.
Den nyåbnede strækning er indtil videre blot 15 km. Dog bringer de strømlinede tog fodboldfans - og andre rejsende - fra den internationale O.R. Tambo lufthavn til Johannesburgs nye forretningscenter Sandton på under et kvarter og er et kærkomment alternativ til de trafikerede landeveje. Under fodbold-VM forventes banen således at transportere 5.000-6.500 passagerer dagligt i hver retning i myldretiden.
Når hele Gautrain-banen står færdig næste sommer, vil eksprestogstrækning være 80 km lang og forbinde hovedstaden Pretoria med Johannesburg, som er landets vigtige forretningscentrum. Togene kommer til at køre 160 km i timen, så pendlere vil kunne gøre turen mellem de to byer på 42 minutter.
Udover linjeføring for hele strækningen har Atkins haft ansvar for projektering af 15 km nye tunneler under det centrale Johannesburg, tre nye underjordiske stationer, en ny tunnelportal ved Marlboro, syv nødskakter og sporprojektering - samt et yderst energivenligt kølesystem.
BAGGRUND:
Energivenligt ventilationssystem:
Når dagtemperaturerne om sommeren nemt sniger sig op over 35 grader, hvordan kan man så sikre, at tunneler og stationer også om dagen er kølige uden at bruge enorme mængder energi på aircondition-anlæg
Atkins innovative løsning på den udfordring var at bruge ventilationsvifterne i røgaftrækket på stationer og i tunneler til om natten at trække kold natteluft ind og køle undergrundsstationerne og ikke mindst tunnelsektionerne. Disse fungerer som køleelementer i dagtimerne, hvor togene presser den kølige luft fra tunnelerne ind på stationerne, når de kører forbi.
På den måde udnyttes Sydafrikas gratis aircondition ressource - den kolde natteluft. De lange tunnelsektioner fungerer fint som køleskab til den kolde luft. Denne løsning har givet en CO2 besparelse årligt på 9.200 ton og nedsat energiforbruget med næsten 75 % sammenlignet med et traditionelt airconditionsystem.
Voldsomt varierende undergrund:
Projektet har budt på enorme udfordringer, som har haft stor betydning for projekteringen. Ud over stramme tidsplaner, meget knappe budgetter og særlige lokale ansættelsesregler har ingeniørerne skullet udforske det vanskelige terræns bygningsegenskaber. Og det har været en vanskelig opgave, idet jordbundsforholdene varierer voldsomt, så man har hele tiden måttet justere designteknikken.
Atkins har gjort brug af allernyeste design og analyseteknikker til at konstruere Sandton Station, hvor der er designet to mindre hulrum i stedet for én stor underjordisk kasse. Herved kunne man nøjes med at fjerne halvt så meget klippe og man opnåede 8 måneders tidsbesparelse og tilsvarende omkostningsbesparelser.
Samtidigt skulle Atkins sikre minimum forstyrrelse for de vigtige forretningsområde ovenover byggeriet.
For yderligere oplysninger kontakt:
Eva Rindom
Markedsdirektør Atkins Danmark
eva.rindom@atkinsglobal.com
Tlf. 52 51 96 77 / 52 51 96 77
Maria Voss Virklund
Presseansvarlig
maria.virklund@atkinsglobal.com
Tlf. 82 33 91 49
Mobil: 27 80 70 59
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, Sydafrika, portal, fodbold, jorden, energiforbrug, landevej, hovedstad, energi, ansættelse, kølesystem,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar