mandag den 11. juni 2012

Kunderne spørger som årstiderne skifter

De tekniske rådgivere fra Rationel kan følge årets gang ved blot at tage telefonen. I maj giver de typisk gode råd om vedligeholdelse, og måneden efter plejer det at handle om sikkerhed og solafskærmning.

Mindst 100 gange om dagen ringer telefonen hos de tre tekniske rådgivere fra Rationel. En tømrer, en tidligere servicemedarbejder og en teknisk designer er hyret til at besvare opkald og give kvalificerede råd fra vinduesproducenten i Herning til fagfolk i byggebranchen om alt fra montering til vedligeholdelse af vinduer og døre.

Vi leverer som regel vores råd direkte til byggepladsen, siger Peter Svarrer, der har arbejdet som tømrer i 25 år, inden han blev ansat som teknisk rådgiver hos Rationel for seks år siden.

Vi kender alle til at stå som håndværker og have brug for et svar her og nu. Det prøver vi at give som tekniske rådgivere. Vores funktion er at give konkrete svar på konkrete spørgsmål.

Set hen over et år bliver det til langt over 20.000 opkald. Om sommeren falder spørgsmålene tæt, om vinteren går det mere stille for sig. Som teknisk rådgiver lærte Peter Svarrer hurtigt, at emnerne hvert år skifter i takt med årstiderne. I vintermånederne handler det mest om energi og ventilation. I marts gælder det opmåling og tilskudsordninger, mens sommermånederne typisk byder på tyverisikring, vedligeholdelse og solafskærmning. Til efteråret skal de tekniske rådgivere sandsynligvis et smut omkring emnet indeklima, inden vinteren igen bringer spørgsmålene tilbage til energi og ventilation. Sådan plejer det at gå.

Vi behøver faktisk ingen kalender, siger Peter Svarrer. Vi kan følge årets gang blot ved at tage telefonen.

Langt de fleste opkald kommer fra fagfolk og kan klares på få øjeblikke. Men af og til er der en boligejer i røret, som roder rundt i de tekniske begreber, bytter om på ramme og karm eller er i tvivl om, hvordan vinduet skal vende.

Det kræver ofte en lidt grundigere udredning, siger den tekniske rådgiver og kommer i tanke om en mand, der for nogle år siden ville vide, hvorfor der egentlig kun var greb på ydersiden af den terrassedør, han lige havde monteret selv.

Han måtte så i gang med en større ombygning, siger Peter Svarrer og understreger, at den slags uheld hører til undtagelserne.

Tidligere på året fik Rationels tekniske rådgivere en lille selvstændig hjælper i form af et mobilsite, hvor alle fagfolk med en smartphone kan skyde genvej til montage- og justeringsfilm, PrisBeregner, bygningsreglement og direkte indberetning af reklamationer blandt andet.

Mobilsitet holder åbent døgnet rundt og gør det let for folk at få hjælp, når det passer dem. Som vi plejer at sige: Et godt resultat begynder med god rådgivning, siger Peter Svarrer.

Ring og hør mere hos Rationels marketingschef Morten B. Valsted på mobil 2928 8774

Læs mere her

tags: selvstændig, boligejer, Herning, energi,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar