onsdag den 22. august 2012

Byggeriet har store forventninger til Rusland

Byggeeksporten halter på grund af de internationale konjunkturer, og det er derfor tid til at rette blikket mod nye spændende markedet. Og Rusland hører til de meget potente markeder, som også byder på store muligheder for bygge- og anlægsbranchen.

- Danske entreprenører eksporterede for 1 mia. mindre i 2010. Der er mange forklaringer herpå. For det første den høje aktivitet på hjemmemarkedet frem til 2008, der bandt mange ressourcer i byggeriet til hjemmemarkedet. En anden forklaring er naturligvis den globale krise, som satte en stopper for nogle planlagte opgaver og skærpede kampen om de tilbageværende opgaver. Heldigvis er viljen til at arbejde i udlandet fortsat stærk, men kræver langsigtede investeringer og strategisk fokus, fortæller Henriette Thuen, der er chef for Dansk Byggeris internationale afdeling.

Formand for Dansk Projekteksport Netværk, Ebbe M. Iversen, Aarsleff A/S, forsikrer, at viljen til at arbejde på nye markeder er så stor som nogensinde. Aarsleff deltager i statsbesøget i Rusland. Et stort marked, der kræver at virksomhederne tænker langsigtet og viser stor tålmodighed.

Med over 140 mio. indbyggere, et areal på godt 17 mio. km2 og, ifølge Danske Markets, en vækst i BNP på 3,4 % i andet kvartal i år er det åbenlyst, at der er tale om et meget lovende marked for danske entreprenører.

Ebbe M. Iversen fortæller, at Per Aarsleff A/S benytter statsbesøget i Rusland til at skabe kontakter på flere planer.

- For det første møder vi russiske embedsfolk på højt niveau. Dette er i sig selv ikke nogen garanti for øget forretning, men der er som regel altid inspiration og udgangspunkt for yderligere kontakt. For det andet møder vi en del af den danske repræsentation i Rusland og får på den måde lettere ved at søge hjælp i påkomne tilfælde. For det tredje bliver vi bare en lille smule mere synlige i et stort land, hvor gode kontakter - ligesom i alle andre lande - kan vise sig værdifulde.

Aarsleff har beskæftiget sig med renovering af underjordiske ledninger i Rusland i rigtigt mange år. Det var den danske og finske miljøstyrelse, som i begyndelsen af 1990`erne gav startskud til Aarsleffs entre på det russiske marked.

- Siden blev vi selvbærende og havde i mange år vores primære marked omkring St. Petersborg. I de senere år har vi opnået stigende aktiviteter i Moskvaområdet og arbejder desuden med enkeltstående kontrakter så langt væk som i Kazan, der ligger 800 km øst for Moskva, fortæller Ebbe M. Iversen.

Det russiske marked er sejt at trække i gang, men tålmodighed lønner sig. De virksomheder, som var i Rusland allerede i 90'erne, havde det hårdt under fx rubelkrisen i 1998, som varede flere år at overvinde.

- Det oplevede vi også, men netop vores mangeårige tilstedeværelse har givet respekt i markedet og mulighed for at opbygge en dygtig loyal ledelse, der har kunnet stå i spidsen for vores ekspansion, pointerer Ebbe M. Iversen.

Dansk Byggeri er med i delegationen for at samle både kontakter og viden, som forhåbentlig vil bidrage til at gøre entreen på det russiske marked nemmere for danske bygge- og anlægsvirksomheder og danske byggematerialeproducerende.

- Der er mange udfordringer i Rusland: Store kulturelle forskelle, særlige vejafgifter for udenlandske virksomheder, lange behandlingstider ved visumansøgninger og uklare udbudsregler er bare nogle af de områder, der kræver opmærksomhed. Derfor kan det gavne danske virksomheder med drømme om opgaver Rusland, at der gøres en særlig indsats for at profilere de danske kompetencer, fastslår Henriette Thuen og understreger, at netop det igangværende statsbesøg forhåbentlig vil være en glimrende anledning for danske virksomheder til at komme i kontakt med kunder og beslutningstagere på det russiske marked.

Læs mere her

tags: 2010, 2008, Rusland, vejafgifter, udland, virksomhed, 1998, Moskva, strategi, miljø, Per Aarsleff,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar