tirsdag den 18. september 2012

Manglende digitalisering koster milliarder i byggeriet

Når byggeopgaver udbydes, og der indhentes tilbud, er der guld at hente for bygherrerne ved at satse på øget digitalisering og sikre bedre kommunikation

Dansk Byggeri påviser i en ny rapport, at alene omkostningerne til kalkulation af tilbud vurderes at kunne reduceres med milliarder af kroner årligt ved øget digitalisering. Alligevel er ambitionerne om digitalisering af byggeriets processer - trods mere end ti års fokus langt fra målet.

- Der er stadig kolossale muligheder i digital effektivisering af samarbejdet og kommunikationen mellem byggeriets aktører. I rapporten De udførende virksomheders potentiale, udfordringer og krav til digitalt udbud anslår vi, at omkostningerne til kalkulation og tilbudshåndtering kan reduceres med omkring 40 procent eller et årligt beløb på mere end to milliarder kroner, forklarer direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri og fortsætter:

- Det vil i sidste ende komme bygherren til gode. Det handler nemlig ikke bare om lavere priser. Øget digitalisering vil samtidig bidrage til et byggeri med færre fejl og hurtigere levering.

Analysen, der er udarbejdet af Kim Jacobsen fra konsulentfirmaet Balslev & Jacobsen samt Christian Koch fra Chalmers Universitet, viser, at det store effektiviseringspotentiale ikke kan udmøntes af håndværkere og entreprenører uden at udbudsprocessen tilrettelægges således at mængder stilles til rådighed for de bydende i det udbudsmateriale som bygherrens rådgiver udarbejder. Det er altså helt centralt med et samarbejde mellem alle aktører i en byggeproces for at realisere de store effektiviseringspotentialer.

Blandt andet konkluderer man, at rådgiverne har været bedre til at hente gevinster via en forbedret digital kommunikation. Analysen viser altså, at rådgiverne har høstet fordele ved at digitalisere udbudsprocessen, mens håndværkere og entreprenører ikke har høstet samme store fordele, når de skal omsætte udbudsmaterialet til et konkret tilbud til bygherren.

- Det står derfor klart, at der i forhold til de udførende fortsat er store barrierer i forhold til at øge produktiviteten gennem digitalisering, siger Michael H. Nielsen.

Rapporten kommer med 26 konkrete anbefalinger til forbedring af udbuds- og tilbudsprocessen. Disse forslag vil Dansk Byggeri nu forsøge at få indarbejdet i den igangværende udviklingsaktivitet i regi af Cuneco, som er et center for digitalisering af byggeriet.

- Men vi vil også invitere fx statslige bygherrer til et samarbejde om konkrete aktiviteter, da byggeriet simpelthen ikke har råd til at lade så stort et potentiale ligge passivt og vente på at blive realiseret, slutter Michael H. Nielsen.

Kontakt:
Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, telefon 20 28 52 64

Læs mere her

tags: direktør, virksomhed, produktivitet, omkostninger, kommunikation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar