fredag den 15. februar 2013

Kan strategi tvinge opsvinget frem

Set i det store perspektiv kan det næppe lade sig gøre at tvinge opsvinget frem. Men for den enkelte virksomhed kan det gøre en stor forskel at sætte fokus på det strategiske arbejde, sådan at indsatsen bliver velovervejet og målrettet.

Mange små og mellemstore virksomheder tilpasser sig de opgaver, der nu engang er. Opsøgende arbejde er ikke styret i nogen bestemt retning og opgaver påtages i flæng, efterhånden som de dumper ind. Strategien er glemt og der er ingen veldefinerede mål for virksomhedens drift. En metode, der normalt fungerer fint i højkonjunkturperioder. Men når konjunkturerne dykker og der bliver rift om opgaverne, så er det vanskeligt for virksomheden at markere sig samtidig med at kunderne har svært ved at få øje på virksomheden i den skov af konkurrenter, som byder sig til.

Strategiarbejde en kilde til energi
- Mange af de små og mellemstore virksomheder ved godt, at de bør lægge en velovervejet strategi. Men strategiarbejde kræver tid og derfor er det kun de færreste smv ere, der får det gjort. Strategiarbejde virker for mange uoverskueligt og den leder, som er alene i virksomheden, ved ofte ikke, om han eller hun får lagt den rigtige strategi. Samtidig er der en tendens til at strategiarbejde opfattes som noget rundkredspædagogik , siger Eva Kartholm:

- Der skal findes ro til omtanke, medarbejderne skal måske inddrages og gode ideer skal skrives ned, analyseres og prioriteres. Men med den rigtige hjælp kan man nå ganske langt på blot en dag eller to, og når først man har fået hul på måden at tænke på, er det både inspirerende og spændende at arbejde med de ønsker, man har for virksomhedens fremtid.

Gevinst på både kort og lang sigt
En fornuftig strategi kan ifølge Eva Kartholm hjælpe både virksomhedens ejer, men også medarbejderne til at træffe bedre beslutninger:

- Virksomhedens beslutningsgrundlag er bredt ud i virksomheden, hvilket gør, at alle trækker i samme retning. Medarbejderne er trygge og ved, hvad der skal ske fremover. Kunder og samarbejdspartnere får klare signaler og ved, hvad virksomheden står for. Og ikke mindst bliver virksomhedens ressourcer anvendt korrekt, fordi der er en klar prioritering. Også trusler som markedsændringer og konkurrenceudsættelse kan håndteres i tide.

Professionel hjælp tjener sig ind
I Dansk Byggeri er udviklingsmedarbejderne, ifølge Eva Kartholm, godt rustede til at gennemføre strategiseminarer sammen med virksomhederne:

- Vi anvender ikke et fast koncept, for det er vigtigt at erkende, at alle virksomheder er unikke. Der er naturligvis en række obligatoriske trin, men vi bryder os ikke om at trække en fast køreplan ned over arbejdet. Vi vil hellere gøre brug af vores gode kendskab til byggevirksomhedernes vilkår og hverdag, og så lade de gode ideer styre den måde, vi skaber strategien på.

Ved at tage fat på strategiarbejdet sammen med en professionel konsulent, får virksomhederne hjælp til at analysere og prioritere de strategipunkter, som dukker op. En anden helt afgørende effekt er, at strategien bliver operationel, fordi proceskonsulenten holder fast i ansvarsområder, deadlines, samarbejdsparter og delmål. Det er, ifølge Eva Kartholm, netop den del af strategiarbejdet, som ofte ligger til sidst og er mest vanskelig:

- Men det er samtidig den del, der giver strategien ben at gå på, gør indsatsen velovervejet og målrettet, og dermed i sidste ende er helt afgørende.

For yderligere information:
Afdelingschef Eva Kartholm, Dansk Byggeri, telefon: 72 16 01 42/20 20 01 98
Kommunikationsmedarbejder Mette Skovgaard Petersen, Dansk Byggeri, tlf. 72 16 02 81 / 30 27 37 01

Læs mere her

tags: dykker, virksomhed, energi, strategi, konkurrence,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar