Nogle kommuner har som led i kommunernes spareplaner nedklassificeret veje til private fællesveje, og flere har planer om at følge efter. Danske Anlægsentreprenører foreslår, at der etableres vejpuljer for at undgå fordyrelser og forringelser af vejvedligeholdelsen
Kommunerne kan på den korte bane få budgetter til at se pænere ud, men løber samtidig en stor risiko for, at vejvedligeholdelsen bliver både dyrere og dårligere, hvis de som et led i besparelserne nedklassificerer kommunale veje til private fællesveje.
- Vejene bliver ikke pr. automatik bedre af at blive private fællesveje. Uanset ejerskab skal de holdes i ordentlig stand, og det skal ske både effektivt og til lavest mulige årlige omkostninger. Erfaringen viser, at vedligeholdelse sker bedst ved at organisere arbejdet rationelt og på et flerårigt totaløkonomisk grundlag, fortæller branchedirektør Niels Nielsen, Dansk Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
Han advarer mod blot at nedklassificere kommunale veje til private fællesveje uden at sikre en forbedring af såvel kvalitet og økonomi. Ifølge Niels Nielsen kan en nedkvalificering nærmest få det omvendte resultat.
- Nedklassificering bør kun ske samtidig med, at der etableres en vejpulje, som kan understøtte muligheden for god vedligeholdelse af de kommunale og private veje til en lavere pris gennem anvendelse af flerårige funktionskontrakter. Det bliver simpelthen for dyrt, hvis det ikke koordineres rationelt økonomisk og i forhold til en overordnet tidsplan.
Danske Anlægsentreprenører har ved flere lejligheder peget på, at kommunerne spilder penge ved ikke at udbyde opgaverne med vedligeholdelse af de kommunale veje i flerårige kontrakter, som forpligter entreprenøren til at holde vejene i god stand. Det er lige så vigtigt for de private veje, og derfor er løsningen med en vejpulje, som både kommunerne og de private ejere betaler til, en rigtig god løsning.
I Danske Anlægsentreprenører anbefaler Niels Nielsen, at man med vejpuljer arbejder på at få lavet et samlet udbud af vejvedligeholdelsen for de private fællesveje og kommunens veje. Det er mere rationelt teknisk og økonomisk end, at der skal udarbejdes særskilt udbudsmateriale, gennemføres særskilt udbud og arbejdet herefter gennemføres som småopgaver på de enkelte veje.
- Og en funktionskontrakt er en god løsning. Her overtager entreprenøren ansvaret for vejenes tilstand i en periode på typisk 15 år og skal så sikre, at vejene til hver en tid lever op til fastlagte tolerancer for skader og lapper og vejoverfladens beskaffenhed. Det giver en økonomisk optimal vejvedligeholdelse med den bedst mulige trafiksikkerhed, fastslår Niels Nielsen.
Når en kommunal vej nedklassificeres til privat fællesvej, kan kommunen tvinge grundejerne til at foretage vedligeholdelse, hvis kommunen ikke finder at vedligeholdelsen er passende.
- Den diskussion vil vejpuljer med udbud af vejvedligeholdelsen i funktionsudbud fjerne, så fordelene ved Danske Anlægsentreprenørers forslag om vejpuljer er mange og klare, og derfor må oprettelse af vejpuljer være et rimeligt krav fra de grundejere, der modtager en vejgave fra kommunen, slutter Niels Nielsen.
Yderligere information :
Branchedirektør Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører, på telefon 25 66 63 14
Pressechef Mogens Hjelm, på telefon 40 29 92 32
Læs mere her
tags: direktør, økonomi, penge, omkostninger, kaffe,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar