lørdag den 30. marts 2013

Et fælles digitalt sprog kan ændre byggebranchen

Digitale værktøjer har ændret mange ting i byggebranchen, men det helt store skridt er endnu ikke blevet taget. Forskere arbejder på at bygge bro i det digitale byggeri , og i praksis kaster studerende fra flere uddannelsesretninger sig nu over mulighederne.

Det er efterhånden en del år, siden de første muligheder for 3D­tegninger og computersimuleringer dukkede op i byggebranchen, og i dag har flere parter glæde af nogle af de fordele, digitaliseringen rummer. Men som det ser ud i dag, er der ikke et fælles sprog, som binder bygherrer, arkitekter, ingeniører, leverandører og håndværkere sammen, og det potentiale, som ligger i digitaliseringen, er derfor langt fra udnyttet. Det mener lektor Kjeld Svidt fra Institut for Byggeri & Anlæg på Aalborg Universitet, som er en af de forskere, der i mange år har beskæftiget sig med digitalt byggeri .

Arbejdet med de digitale byggeklodser er i gang, men hvis man for alvor skal udvikle mulighederne gennem hele byggebranchens værdikæde, er det afgørende, at man får en fælles standard for, hvordan byggeklodserne ser ud, og hvordan de kan bruges. På en Lego-plade sidder knopperne altid med samme afstand, så de passer med de klodser, man skal sætte på den, og sådan skal det også være i det digitale byggeri, forklarer Kjeld Svidt.

For at sætte spot på forskningen i digitalt byggeri og på alle de muligheder, der allerede i dag ligger klar til brug for byggebranchens parter, arrangerer Aalborg Universitet og University College Nordjylland i denne uge den tre dage lange workshop De Digitale Dage , hvor studerende fra flere byggeriuddannelser i praksis demonstrer det digitale byggeris muligheder.

- Digitalt byggeri handler om hele værdikæden. Bygherren har krav og ønsker til bygningen, arkitekterne skal designe dele af bygningen, og ingeniører og konstruktører skal projektere arbejdet. Og så er der dem, der skal udføre arbejdet i praksis, og særligt dette led er der meget store potentialer i, som jeg ser det, hvor de modeller, man begynder at lave, uden videre kan videreføres fra det ene led til det andet. 3D-modellerne kan kombineres med tidsplanlægningssystemer, så man kan lave det, man kalder 4D-modeller, siger Kjeld Svidt.

Udviklingen af det digitale byggeri ligger i et grænseland mellem forskning og meget komplekst standardiseringsarbejde. Forskerne på Aalborg Universitet og andre steder er blandt andet involveret i en såkaldt klassifikationsdebat, der undersøger, hvordan man standardiserer begreberne inden for byggebranchen for at kunne skabe grundlaget for et fælles, digitalt sprog .

- Der er mange, der har prøvet at undersøge, hvor stort det økonomiske perspektiv i det digitale byggeri rent faktisk er, og man refererer ofte til en stor amerikansk rapport. Den estimerede, at man i den amerikanske byggebranche mister 15 milliarder dollars om året på grund af manglende kommunikation mellem de forskellige modeller, og hvis det er rigtigt, er der jo et meget stort potentiale, fortæller Kjeld Svidt og henviser også til en rapport, COWI for nylig lavede om danske forhold, hvis de mulige besparelser er betydelige.
- Der er store perspektiver i udviklingen af digitalt byggeri, men de pejlemærker, vi kan se i dag, er der i virkeligheden stadig lang vej hen til. Der er dog også mange, der anvender de muligheder, der allerede eksisterer, så det handler bare om at gå i gang, og det er det, vi prøver at vise med De Digitale Dage, fortæller Kjeld Svidt, der har været med til at stable studenterworkshoppen på benene.

Yderligere oplysninger:

Lektor Kjeld Svidt, Institut for Byggeri & Anlæg, AAU, tlf. 99 40 85 46
Studieleder Bruno Larsen, University College Nordjylland, tlf. 72 50 59 25

Digitale Dage er et nyt samarbejde mellem University College Nordjylland, Aalborg Universitet, Tech College Aalborg, EUC-Nord og SmartCityDK. Arrangementet foregår hos University College i Porthusgade, Aalborg, fra 21. til 23. april med bl.a. ekspertforedrag, investeringsberegninger, finansierings- og markedsføringsråd, praktiske demonstrationer og delprojektering af to konkrete cases.

Læs mere om De Digitale Dage på http://www.dedigitaledage.dk/

Læs mere her

tags: markedsføring, økonomi, uddannelse, EU, Lego, Nordjylland, dollar, Aalborg, computer, Aalborg Universitet, kommunikation, AAU, studerende, sprog, Forsker, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar