Metroselskabet har tilsyneladende ikke lært af sine egne fejl. Det kan koste skatteborgerne to-tre mia. kroner i ekstraregning for at bygge Cityringen. En regning der kunne have været undgået.
Byggeriet af den nuværende københavnske metro er endt i en konflikt mellem Metroselskabet og entreprenørkonsortiet. Uenigheden drejer sig om ikke mindre end to mia. kroner.
Trods de dårlige erfaringer vælger Metroselskabet at bruge nøjagtig den samme udbudsmodel til den kommende Cityring.
- Metroselskabet har foretaget nogle uforståelige dispositioner om fordelingen af risici mellem sig selv som bygherrer og tilbudsgiveren. De har valgt at placere næsten alle risici i projektet også dem som entreprenøren ingen indflydelse har på - hos tilbudsgiveren. Og det koster selvfølgelig penge, at lave denne fordeling. Derudover er der stor risiko for, at den valgte udbudsmodel ender i konflikt mellem Metroselskabet og de entreprenørselskaber, som vinder opgaven, fortæller Niels Nielsen, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
Hvis Metroselskabet i stedet havde skelet til tidligere store danske byggeprojekter, kunne de have draget nytte af de positive erfaringer, der fx var med byggeriet af Øresundsforbindelsen. Her skete der ingen overskridelse af budgettet. Det gik faktisk så godt, at bygherren endte med at betale en bonus på mere end 100 mio. kroner til entreprenørselskabet som en andel af gevinsten ved at gennemføre projektet til tiden.
- Metroselskabet burde have vidst bedre. Det er ingen hemmelighed, at byggeriet af Øresundsforbindelsen var en stor succes og den udbudsmodel, der blev brugt her, kunne uden problemer have været overført til metrobyggeriet, siger Niels Nielsen.
I stedet står Metroselskabet med en udbudskonstruktion, der ifølge Niels Nielsen på forhånd rummer stor risiko for økonomisk fiasko:
- De foreløbige tal for tilbudspriserne viser, at der er stor risiko for, at Cityringen kommer til at overskride sit budget. Hvor stor overskridelsen bliver, er vanskeligt at sige, men et beløb på to-tre mia. kroner vil ikke overraske mig. En regning som desværre vil ende hos skatteborgerne.
Kontakt
Niels Nielsen, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri, telefon 25 66 63 14
Anja Binderup, kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri, telefon 25 66 63 07
Læs mere her
tags: direktør, økonomi, Øresund, penge, kommunikation,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar