torsdag den 30. maj 2013

Bedre arbejdsmiljø til brandmænd i Københavns Lufthavn

Støjgener og sundhedsskadelige partikler er fortid på brandstation Øst og brandstation Vest i Københavns Lufthavn. Det er resultatet af OBH-Gruppen A/S Rådgivende Ingeniørers besøg i foråret 2012. Således er arbejdsmiljøet blevet markant forbedret, hvorfor brandpersonalet nu kan udføre deres arbejde uden gener fra indeklimaet. Løsningen blev en forbedring af akustikken samt et udsugningsanlæg med direkte sug på køretøjerne. Der er tale om mærkbare forbedringer, som efterlever Arbejdstilsynets bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning.

»Det har haft en del at betyde for arbejdsmiljøet. Og det rare ved samarbejdet med ingeniørerne fra OBH-Gruppen har været den gode og professionelle indgangsvinkel med en løbende opfølgning. Vi har været meget tilfredse med samarbejdet,« lyder responsen fra Max Bøgemose, arbejdsmiljøleder på Brand og Redning i Københavns Lufthavn.

Avanceret ventilationssystem fjerner udstødningsgasser
Hovedproblemet var den manglende udsugning, som skabte et dårligt indeklima med generende luftforurening i form af os og sundhedsskadelige partikler fra udrykningskøretøjerne. Og da udrykningshallen er et fast arbejdssted med dagligt arbejde, skulle der, jf. § 35 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse, etableres en mekanisk udsugning, der kunne fjerne luftforureningen.

»Man ville ikke kunne løse problemet blot ved at placere en ventilator i loftet. De skadelige partikler lægger sig nemlig i gulvhøjde, også selvom køretøjerne har partikelfiltre - derfor skal der suges direkte på udstødningsrøret,« forklarer OBH s bygningskonstruktør Stefan Tornbjerg Nielsen.

Udfordringen var i den forbindelse at fjerne udstødningsgasserne fra samtlige køretøjer (fire på brandstation Øst og otte på brandstation Vest) uden at forlænge personalets responstid med så meget som ét sekund. Løsningen blev et anlæg med såkaldte "docking-boxe", som køretøjerne bakker ind i lige inden for porten. Når en specifik port åbnes manuelt, starter udsugningen på det pågældende køretøj, mens alle portene under alarm åbnes automatisk. Det starter udsugningen på alle køretøjer, som ved hjælp af en udsugningsskinne og flexslange følger køretøjet, mens det forlader udrykningshallen.

Forinden havde Stefan Tornbjerg Nielsen arrangeret et besøg til en brandstation i Ystad og Helsingør. Her kunne repræsentanter fra brandstation Øst og Vest se eksisterende løsninger på markedet, og samtidig kunne de høre personalets erfaringer med forskellige løsninger, fortæller han:

»Formålet var at få repræsentanterne med ud at kigge på nogle anlæg, som de gerne ville arbejde med i hverdagen. Der var tale om en afprøvning af systemerne, samtidig med vi fik input fra personalet de to steder. Så det betød sådan set alt i dette projekt.«

Netop denne tur fremhæver Max Bøgemose fra Københavns Lufthavn som en vigtig styrke i samarbejdet med OBH-Gruppen Rådgivende Ingeniører:

»Det giver god inspiration at se, hvilke løsninger andre har valgt. Samtidig giver det os mulighed for at høre andres erfaringer på området. Så det har været en rigtig god idé for os at komme rundt at se tingene.«

Halvering af slid på hørelse
Et andet problem var ringe lydforhold i udrykningshallen på brandstation Øst. Her oplevede personalet støjen som væsentlig mere belastende end på brandstation Vest, hvilket skyldtes de lydmæssigt hårde overflader i form af beton på gulv, vægge og loft. Akustikken var derfor et stort problem, når køretøjerne skulle have deres daglige rutinetjek, hvor motorerne gasses op, samtidig med at personalet rengør og servicerer materiel samt fylder trykflasker.

Det fremgår da også af § 20 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse, at arbejdspladsen skal indrettes på en sådan måde, at den ansatte ikke påvirkes unødigt af støj fra igangværende processer. Og i forhold til akustik har det meget at sige, forklarer Bent Bukh fra arbejdsmiljø i OBH-Gruppen Rådgivende Ingeniører:

»God akustik er medvirkende til, at man kan høre, hvad hinanden siger. Er akustikken i et lokale derimod dårlig, vil der være meget støj. Det kan blandt andet medvirke til stress, forhøjet blodtryk og slid på hørelsen. Så på den måde har det nogle helbredsmæssige konsekvenser.«

Derfor udførte Bent Bukh efterklangsmålinger i udrykningshallen, på hvilken baggrund han kunne beregne effekten af en akustikregulering. Løsningen blev da at montere støjabsorberende plader på vægge og højloft. Det har i dag betydet, at efterklangen i hallen er blevet dæmpet med mere end 3 dB, hvilket halverede sliddet på hørelsen. Således blev støjen væsentligt mindre belastende, hvorfor personalet i hallen nu kan kommunikere med hinanden under udkørsel.

Kontaktpersoner på opgaven
Stefan Tornbjerg Nielsen, bygningskonstruktør, OBH-Gruppen A/S Rådgivende Ingeniører
Bent Bukh, civilingeniør, OBH-Gruppen A/S Rådgivende Ingeniører
Max Bøgemose, arbejdsmiljøleder på Brand og Redning i Københavns Lufthavn


Læs mere her

tags: København, OB, Københavns Lufthavn, 2012, stress, Helsingør, Arbejdstilsynet, arbejdsmiljø, miljø, udstødning, luftforurening, helbred, blodtryk,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar