lørdag den 18. maj 2013

Byggesocietetets OPP-Fagudvalg hilser OPP rapporten meget velkommen!

Den med spænding ventede OPP udredning fra Anders Eldrup og Peter Schütze blev under ganske stor mediebevågenhed offentliggjort 15. maj. En udredning som er blevet finansieret af de fem pensionsselskaber; ATP, PFA, PKA, SamPension og PensionDanmark og som har til formål, at belyse rationalet for, at offentlige myndigheder og institutionelle investorer indgår i Offentlige Private Partnerskaber (OPP) til organisering og finansiering af offentlige infrastrukturprojekter.

Rapporten på godt 100 sider giver en analyse af de barrierer som oftest bliver rejst, herunder ikke mindst diskussionerne omkring finansieringsomkostninger, som rapporten endda kommer med en meget konkret fastsættelse af.

Ifølge rapporten vil en lang række infrastrukturinvesteringer umiddelbart være godt egnet til OPP-modellen så som skoler, sygehuse, veje, tunneller og broer. Der nævnes i rapporten konkrete projekter som havnetunnelen i København, Næstved-Rønnede motorvejen, nybygning af skoler ligesom en række andre projekter anføres som mulige egnede til OPP.

"Rapporten er et godt indspark i debatten om OPP og forhåbentlig også et vigtigt og stort skridt i retning af, at vi en dag i nærmeste fremtid kan få lov at teste private investorers interesse for meget store infrastrukturprojekter. Der synes i hvert fald ikke at være tvivl om, at de danske pensionsselskaber gerne vil investere i danske infrastrukturprojekter, hvilket også de igangværende udbud af bl.a. Nyt Psykiatrisk Center i Skejby jo også bekræfter, udtaler Torben Hartz, der er formand for OPP-Fagudvalget i Byggesocietetet, og han tilføjer:

"Rapporten sætter som den første af sin art reelt tal på den illikviditetspræmie som pensionskasser beregner, nemlig 1%. Får vi en sådan (lav) illikviditetspræmie at se i kommende (og igangværende) OPP-udbud på den risikofrie del, så synes det bestemt at være interessant for den offentlige part.

"Umiddelbart vurderes, at illikviditetspræmier af denne størrelse klart overstiges af de fordele, som er knyttet til at inddrage en privat investor, så som bl.a. væsentlige risici som pris, afleveringstidspunkt samt ikke mindst også løbende udgifter til drift og vedligeholdelse.
"Men OPP er jo ikke altid lykken og løsningen på alle projekter, men erfaringer fra såvel Danmark som andre AAA-ratede lande viser, at projekter i de sektorer som Anders Eldrup og Peter Schütze peger på, med fordel kan udføres i en OPP-model," siger Torben Hartz.

Han peger på, at anbefalingerne i rapporten om etablering af et centralt kompetencecenter i Finansministeriet, lempelse af deponeringsreglerne og fokus på totaløkonomi frem for som nu alene fokus på opførelsesomkostninger, er fornuftige, og at de ligger meget fint i tråd med de anbefalinger som KPMG's debatoplæg anførte i forbindelse med afholdelse af en OPP-konference på Christiansborg med bl.a. Finansminister Bjarne Corydon som taler i oktober 2012.

"Det er nu op til politikerne at bruge OPP-modellen i store infrastrukturinvesteringer i Danmark. Gør man dette, vil den spirende interesse fra udenlandske investorer ligeledes tage til, med øget konkurrence og bedre priser til følge", siger Torben Hartz.

"Byggesocietetet har for nyligt etableret et OPP-Fagudvalg, hvori sidder en række meget erfarne repræsentanter fra såvel den private side som fra den offentlige side, og jeg ser på den baggrund frem til at god debat om rapporten på kommende udvalgsmøde, ligesom det er min forventning, at OPP-Fagudvalget i stil med vores øvrige fagudvalg, vil kunne bidrage til debatten og viden om OPP udadtil, måske endda som medlem af en eventuel, i statsligt regi, etableret OPP-arbejdsgruppe," siger Tony Christrup, landsformand for Byggesocietet.

Ved spørgsmål venligst ret henvendelse til

OPP-Fagudvalgsformand
Torben Hartz
KPMG
Director, Infrastructure
Mobil nr. 25 29 34 85

eller

Landsformand Byggesocietetet
Tony Christrup
Arkitektgruppen
Udviklingsdirektør
Mobil nr. 70 20 33 32


Læs mere her

tags: Danmark, KPMG, PFA, København, direktør, ATP, politi, økonomi, Næstved, Næstved, sygehus, 2012, motorvej, omkostninger, Christiansborg, konkurrence, investor, Skejby,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar