Drømmen om en multiarena behøver ikke at gå i stå på grund af finanskrisen. Første spadestik til Kristianstad Arena i det sydlige Sverige blev taget for få uger siden, og hele byggeriet forventes afsluttet i oktober 2010
Med et budget på 330 millioner kroner for arenaområdet er der tale om det absolut største investeringsprojekt hidtil i Kristianstads kommunes historie. På grund af omyggelig beregning af omkostningerne og skarp koordinering af indhentningen af tilbud har projektet indtil videre vist sig at blive billigere end forventet.
"Vi vil helt sikkert foretage ændringer, efter opførelsesprocessen er gået i gang. Men hvis vi vælger noget til, må vi også fravælge noget andet. Budgettet skal simpelthen holdes! Der er ikke noget alternativ," forklarer Anders Magnusson, projektleder hos Kristianstad kommune.
Ligesom de fleste andre kommuner, som overvejer arenaer, ønsker Kristianstad kommune ikke kun et stadion for at støtte den daglige sport, men også for at kunne klare landskampe, for eksempel i international håndbold. Desuden skal arenaen kunne anvendes ved koncerter og messer.
"Hvis man ikke tidligere har været indvolveret i arenabyggeri, er det svært at danne sig et overblik over de mange beregninger, der skal inkluderes. Det gælder både beregninger, som angår økonomi, og dem der drejer sig om at inkludere alle andre faciliteter som fx antallet af toiletter. Derfor valgte vi i tide en ekspert, der kunne hjælpe os med kalkuleringer og et samlet overblik. Den store aha–oplevelse var helt klart logistikperspektivet: Man skal tænke på et godt flow for de besøgende og for det udstyr, der er nødvendigt til forskellige arrangementer," siger Anders Magnusson.
En af dem, som har været indvolveret i Kristianstad Arena, er Sven–Åke Wikers fra ArenaProjekt. Han har tidligere arbejdet på over 20 andre multiarenaprojekter.
"Det er meget almindeligt at fokusere på designet af arenaen, men ofte glemmer man dens funktion. For at publikum skal have en god helhedsoplevelse, skal de sidde, høre og se godt. Men man skal også tænke på, hvordan folk bevæger sig. Det skal gå hurtigt og være let at komme rundt mellem arenaen, toiletterne og salgsstederne. Hvis folk står i kø, når de ikke at lægge nogen penge," siger Sven–Åke Wikers, som er bygherrerådgiver hos ArenaProjekt.
ArenaProjekt analyserer den kortsigtede og den langsigtede økonomi, når planerne om at anlægge en multiarena foreligger. Multiarenaer er altid en stor investering for de indvolverede parter, og derfor er det vigtigt, at budgettet for det første ikke overskrides, men også at der på lang sigt er økonomisk bærekraft. Derfor er det ofte nødvendigt at finde muligheder for indtægt, der rækker ud over billetsalget. For eksempel er Kristianstad Arena udstyret med flere restauranter, loger og abonnementspladser for virksomheder.
"En arena tilfører meget til en kommune, men man skal ikke forhaste sig, før man har regnet ud, om det kan betale sig økonomisk. Det er ikke en god idé at gøre folk begejstrede og forventningsfulde, hvis det ikke kan løbe rundt. Specielt ikke i dag hvor kommunen vender og vrider hver en krone," siger Sven–Åke Wilkers.
Grunden til at Kristianstad kommune blev interesseret i arenaen var en kombination af, at idrætshallerne fra slutningen af 60’erne var gamle og slidte, at koncert– og teaterhuset kun kunne rumme 400 besøgende, og at kommunen ville lokke yngre indbyggere til.
"Anledningen til at man ønsker at anlægge multiarenaer er nok den samme som i andre kommuner, både i Danmark og Sverige. Det var i hvert fald mit indtryk, da vi var i Danmark for at få inspiration i begyndelsen af projektet," siger Anders Magnusson, projektleder i Kristianstad kommune.
Når Kristianstad Arena er færdig, skal den kunne rumme op til 4.500 personer og huse forskellige indendørssportsgrene samt koncerter og messer. Arenaen er en af dem, der skal stille faciliteter til rådighed, når VM i håndbold for herrer skal spilles i år 2011.
"Vi har store forhåbninger om, at den nye arena kan give kommunen et stort løft. Idrætsklubberne får en moderne arena, som med sine faciliteter også kan tilbyde noget ekstra til publikum og sponsorer. Vi kan nu afholde cuparrangementer i et anlæg, der huser fire baner, rigeligt med omklædningsrum og restauranter med tilhørende køkken. Desuden kan arenaen rumme større konkurrencer. Dertil kommer, at idrætsudøvere, der træner i hverdagen, får flere haltimer. Og med 4.500 publikumspladser og en moderne logistikløsning øger det muligheder for at afholde flere spændende stævner og andre arrangementer for kommunens indbyggere," siger Ander Magnusson, der er projektleder i Kristianstad kommune.
OBS: VED BRUG AF VEDHÆFTEDE BILLEDER SKAL DE MÆRKES "TENGBOM"
Mere information
Sven–Åke Wikers, bygherrerådgiver, ArenaProjekt
+46 704–44 37 00
Anders Magnusson, projektleder, Kristianstad Arena
+46 733–13 61 97
Om Kristianstad Arena
Kapacitet pr. år
3.500 træning– og konkurrencetimer, 2.400 skoleidrætstimer, 400 timer til forskellige events og arrangementer.
Størrelse
12.063 kvadratmeter fordelt på tre etager. Arenaen kan enten bruges som en opvisningsbane på 28x48 meter eller to træningsbaner på 20x40 meter. Men den kan også omdannes til en messehal på 45x48 meter.
Tilskuerkapacitet
4.500 på to etager ved kampe, 4.500 til koncerter, 6 loger, 30 kørestolspladser, en restaurant for almindelige tilskuere med 120 pladser og en VIP–afdelinger med 250 pladser.
www.kristianstadarena.nu/index1.asp
Om ArenaProjekt
Med erfaring fra mere end 20 multiarenaer har ArenaProjekt som spidskompetence at konceptudvikle funktionelle og fleksible stadionfaciliteter, så de fungerer for både idrætsaktive, publikum og ejere. Ved at sætte fokus på udformning, logistik og arealudnyttelse sikres langsigtede og omkostningseffektive løsninger. ArenaProjekt skaber en helhedsløsning, som er baseret på erfaringerne fra elitesporten, hotel– og restaurantbranchen og event management. Denne holistiske tilgang sikrer fleksible multiarenaer, der hurtigt kan omstilles mellem forskellige sportsgrene og arrangementer. Læs mere på: www.arenaprojekt.dk
Læs mere her
tags: Danmark, 2010, 2011, Sverige, restaurant, finanskrisen, økonomi, OB, håndbold, landskamp, Arena, virksomhed, koncert, penge, omkostninger, billetsalg, projektleder, konkurrence,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar