onsdag den 17. juli 2013

Sporombygningen i Vestjylland rykker sydpå

Arbejdet med at ombygge spor og sporskifter på en række stationer mellem Esbjerg, Skjern og Herning går ind i en ny fase.

Lørdag den 20. juli genåbnes der planmæssigt for trafikken på strækningen fra Studsgaard over Skjern og videre til Varde Nord, samt mellem Lem og Skjern. Samtidig rykker sporarbejdet sydpå, og der lukkes for togtrafik mellem Esbjerg og Varde Nord.

Sporene på dele af stationerne i Kibæk, Borris, Skjern, Tarm og Ølgod er blevet renoveret og ombygget sammen med en kilometer spor nord for Varde, og der er blevet ombygget fem overkørsler. Sideløbende er en del broer blevet renoveret, ligesom der er foretaget en række øvrige arbejder på stationsområderne.

Vi åbner nu den første del af en fornyet bane, der giver passagererne en bedre og mere robust jernbane som kræver en mindre vedligeholdelsesindsats end tidligere. Et sporarbejde af sådan et omfang kan ikke undgå at påvirke trafikanter og naboer, og vi er taknemmelige for den forståelse og tålmodighed, de har udvist i forbindelse med arbejdet, siger projektleder Hanne E. Svendsen.

Selv om togtrafikken genoptages, vil der stadig være enkelte restarbejder på rundt om på strækningen, og på et senere tidspunkt vil der ske en slutjustering af sporene. Disse arbejder vil ikke berøre togdriften i nævneværdigt omfang.

Stationer ombygges
Fra den 20. juli til den 11. august bliver der lukket for togtrafikken mellem Varde Nord og Esbjerg, og Arriva sætter i den periode togbusser ind på strækningen.

Sporarbejdet foregår i denne periode primært på stationerne i Guldager og Varde, hvor en række spor og sporskifter på stationerne skal ombygges. Desuden skal der fjernes to sporskifter, der ikke længere er i brug, på strækningen mellem Esbjerg og Guldager.
På Varde Station, hvor det mest komplicerede arbejde skal udføres, har arbejdet allerede stået på et stykke tid.

På Varde Station er vi godt i gang med at udskifte sporene og en række slidte sporskifter i den sydlige og den nordlige del af stationen. Arbejdet skrider planmæssigt frem, og vi regner med at kunne genåbne strækningen mellem Varde Nord og Esbjerg den 11. august som planlagt, siger Hanne E. Svendsen.

Læs mere om køreplanen for busserne på www.mitarriva.dk. Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel kører i hele perioden efter en særkøreplan.

Yderligere informationer om sporarbejdet via Banedanmarks pressevagt på telefon 82 34 13 13.
Fakta
-Strækning: Esbjerg-Skjern-Herning (cirka 90 kilometer)
-Fornyelsesarbejdet foregår primært på stationerne i Guldager, Varde, Ølgod, Tarm, Skjern, Borris og Kibæk
-Udskiftning af 19 sporskifter, samt skinner og sveller, hvor de er i dårlig stand
-Ombygning og fornyelse af fem overkørsler
-Renovering af 24 broer

Læs mere her

tags: Esbjerg, Herning, trafikken, Skjern, Arriva, projektleder, Fakta, Banedanmark,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar