Vi skal bruge pengene, hvor der er størst trængsel - eller i øvrigt et godt erhvervsmæssigt grundlag for at fremme erhvervsudvikling gennem forbedring af infrastrukturen. Danske Anlægsentreprenører fokuserer på at fremme investeringerne i de mest trængte byområder.
Anbefalingerne i Produktivitetskommissionens analyserapport om infrastruktur har vakt stor opmærksomhed. Danske Anlægsentreprenører hæfter sig ved, at den nylige afrapportering fra Produktivitetskommissionen anbefaler, at investeringerne prioriteres efter størrelsen af investeringens samfundsøkonomiske afkast.- Det betyder, at investeringer i områder med trængsel og i korridorer med meget trafik bør prioriteres, og det må få beslutningstagerne i de større byområder til at vejre morgenluft for løsningen af de trafikale problemer, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske anlægsentreprenører under Dansk Byggeri og fortsætter:
- Det giver god mening, at lade trængsel være en vigtig faktor, når investeringerne i infrastruktur skal prioriteres. Ser vi fx på Aarhus, så er konklusionen i den seneste opgørelse fra navigationsfirmaet TomTom, at forsinkelserne på bilturene i Aarhus er de største blandt 14 nordiske byer - kun overgået af Stockholm og Oslo.
Produktivitetskommissionen understreger i sin analyserapport, at terminaler - herunder havne - er et vigtigt forbindelsesled mellem transportformerne. Derfor har de betydning for produktiviteten, fordi de muliggør international handel, men en vigtig forudsætning er, at der samtidig er gode forbindelser til og fra terminalerne.
- Aarhus Havn er så betydningsfuld, at den af EU er udpeget som en del af det centrale netværk af terminaler. Men en væsentlig forudsætning for havnens betydning som knudepunkt for containertrafik er gode forbindelser til og fra havnen. Derfor skal Marselis-tunnelen ikke blot ses som et vejprojekt med den værdi det indebærer, men som et projekt der også har afgørende betydning for udviklingen af havnen og det øvrige erhvervsliv i Aarhus. Det øger unægtelig værdien af den investering, siger Niels Nielsen og henviser samtidig til, at Marselis-tunnelen også skal sikre trafikafviklingen til og fra færgeforbindelsen over Kattegat.
- Vi skal med andre ord ikke ryste på hånden og se snævert på investeringer, når vi taler om områder som København, Aarhus og andre større byområder med trængselsproblemer og behov for at sikre deres potentiale som centrum og knudepunkt for væsentlige dele af erhvervslivet, slutter Niels Nielsen.
Læs mere her
tags: København, direktør, økonomi, EU, Stockholm, kommissionen, penge, erhvervslivet, produktivitet, samfundsøkonomi, Oslo, byområder, erhvervsudvikling,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar