onsdag den 23. april 2014

Bedre samarbejde kan løfte byggebranchen

En ny undersøgelse, som Realdania står bag, peger på, at længerevarende samarbejder imellem byggevirksomheder, leverandører og bygherrer kan gavne branchen. Grebet rigtigt an er omkostningsbesparelser og vidensdeling et par af fordelene. I undersøgelsen indgår fem konkrete cases, hvor virksomheder i byggebranchen har samarbejdet gennem længere tid.
Samarbejdsrelationerne i byggeriet har de seneste 20 år været et hovedemne i diskussionen af, hvordan branchen kan udvikle sig. En diskussion, der på ny er blevet aktuel i kølvandet på den økonomiske krise og som følge af behovet for at skabe en produktivitetsudvikling, der fremmer byggeriets konkurrenceevne.

"Vi har gået og undret os over, hvorfor der tilsyneladende sker så lidt, når det gælder længerevarende samarbejder i byggeriet. Med de fem cases der indgår i denne undersøgelse er vi nu kommet et spadestik dybere. Undersøgelsen viser, at de længerevarende samarbejdsformer kan nedbringe omkostningerne for en del byggeopgaver. Lige så væsentligt er dog de bløde effekter, eksempelvis at de involverede virksomheder får en større viden og at der skabes et grundlag for øget innovation samtidig med at medarbejdertilfredsheden øges", siger programchef Lennie Clausen, Realdania.

Engagement, tillid og tid
Gennem fem virksomhedscases, et workshopforløb og en teoretisk kortlægning har den nye undersøgelse belyst, hvordan samarbejderne er kommet i stand og i praksis fungeret. Muligheder og barrierer ved de længerevarende samarbejder er blevet vurderet i undersøgelsen, der inddrager virksomhedscases fra både Sverige og Danmark. Smith Innovation og Chalmers University of Technology har stået for undersøgelsen.

"Vores undersøgelse viser, at de længerevarende samarbejder ikke kan reduceres til jura og et stykke papir. Det er alt det der følger efter at kontrakten er indgået der er afgørende for om der opbygges tillid og læring. Om længerevarende samarbejde giver gevinst afhænger derfor mere af branchens selv end af ydre faktorer som eksempelvis udbudsregler", siger partner Mikkel A. Thomassen, Smith Innovation.

FAKTA

De fem cases er:

• KAB AlmenBolig+ og konsortiesamarbejde
• SABO Kombohus og JSB
• Telge Fastigheter og NCC
• Enemærke og Petersen og ATP
• Globechem og leverandørsamarbejde

Undersøgelsen er udarbejdet af Smith Innovation i samarbejde med Anna Kadefors, Chalmers University of Technology.

Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, ATP, økonomi, virksomhed, produktivitet, omkostninger, konkurrence, innovation, NCC,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar