Banedanmark går mandag morgen i gang med at forberede nedrivningen af tre broer over jernbanen på Lolland og Falster. Fra onsdag aften den 28. maj til og med lørdag den 31. maj er togtrafikken på Lolland og Falster erstattet med togbusser, mens de tre broer rives ned. Nedrivningen af broerne er en del af de første anlægsaktiviteter, der består af ombygningen af i alt 18 broer i forbindelse med opgraderingen af den eksisterende jernbane mellem Ringsted og Holeby. De tre broer, der bliver revet ned i Kr. Himmelfartsferien, er broerne ved Tårngade i Eskilstrup, Hulemosevej i Nykøbing Falster og på Errindlevvej ved Errindlev.
Hensyn til både togpassagerer og naboer
"Det er et puslespil af hensyn til både de mange internationale togpassagerer til og fra Tyskland i sommerperioden, pendlerne fra Lolland og Falster til Sjælland, og naboerne til banen, når vi skal bygge om på jernbanen." fortæller Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark.
"I vores planlægning af ombygningen af de 18 broer har vi i bl.a. dialog med kommunerne søgt at give naboerne til jernbanen kortest mulig ekstra vej ved ikke samtidig at lukke for to krydsninger af jernbanen ved siden af hinanden. Det afhjælper desværre ikke, at dette fortsat kan give gener for den lokale trafik særligt hen over sommerperioden, hvilket vi beklager."
Af hensyn til de mange internationale togpassagerer til og fra Tyskland i de kommende måneder bliver tre broer revet ned nu og de øvrige broer i efteråret. Over sommeren vil der samtidigt i perioder være lukket for togtrafikken til og fra Tyskland via Sønderjylland pga. anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Vamdrup-Vojens.
Tog til og fra midlertidig station i Orehoved
Mens de tre broer rives ned, er jernbanen spærret for togtrafik. Fra onsdag den 28. maj om aftenen til og med lørdag den 31. maj kører der togbusser mellem Rødby Færge og den midlertidige station i Orehoved. Læs mere på www.rejseplanen.dk og www.dsb.dk.
De tre nye ombyggede broer forventes klar i maj 2015. Nedrivning og genopbygning af de resterende broer begynder i efteråret 2014 og Banedanmark forventer, at alle 18 broer er bygget om i sommeren 2016.
I alt skal mere end 100 broer ombygges på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby frem mod 2021, hvor banen står færdig. Til den tid vil det være muligt at køre med 200 km/t mod de nuværende 120/160 km/t, hvorved rejsetiderne bliver markant sat ned, og på sigt kommer ned på under 1 time fra Nykøbing Falster til København.
Læs mere her
tags: Tyskland, København, direktør, Sjælland, Rødby, trafikken, Ringsted, Lolland, 2016, Sønderjylland, Nykøbing, 2014, Banedanmark,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar