tirsdag den 17. juni 2014

A1 Consult står bag en af Danmarks hurtigste VVM

Samsø Kommune har gennemført en af Danmarks hidtil hurtigste VVM. Det er sket med den rådgivende ingeniørvirksomhed A1 Consult som totalrådgiver. Det er mere reglen end undtagelsen, at byggeprojekter i det offentlige overskrider tidsfrister. Men sådan behøver det ikke at være. I hvert fald ikke i Samsø Kommune, der netop – med den rådgivende ingeniørvirksomhed A1 Consult som totalrådgiver – har gennemført en af Danmarks hidtil hurtigste VVM.

Den lovpligtige VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet) blev udarbejdet, før en ny færgehavn i Ballen blev anlagt. Den endelige VVM blev, som planlagt, godkendt i februar 2014, og entreprenøren startede byggeriet i marts 2014.

"Nogle af vores kolleger i andre kommuner mente, at vi da måtte være på en eller anden form for lykkepiller, da vi besluttede os for så stram en tidsplan for etableringen af vores nye færgehavn ved Ballen," siger Søren Stensgaard, teknisk forvaltningschef i Samsø Kommune, der nu med tilfredshed kan slå fast, at den udbredte skepsis er blevet gjort til skamme. Tidsplanen er indtil videre overholdt til punkt og prikke.

"Vi er fortsat overbeviste om, at vi når målet om, at havnen bliver klar til besejling den 1. oktober 2014," lyder det fra Søren Stensgaard.

Samsø er Danmarks tredje mindste kommune. Den nye havn afskærmes med i alt 600 meter stenmole, strækker sig 300 meter ud fra kysten og afsluttes med lodrette molehoveder. Der bygges desuden en sejlrende, et havnebassin og cirka 28.000 m2 bagland med plads til p-pladser, til - og fra kørsel, kajgade samt opmarchareal.

Den lovpligtige VVM medførte blandt andet en vurdering af bølgeuro i havnebassinet, strøm og sedimenttransport i forhold til udformning af havnen, besejlingssimulering m.m. Desuden var der en detaljeret vurdering af alle konstruktioner, som fx stenmoler, stenskråninger og molehoveder, spunsindfatninger samt placering af indsejling og sejlrende.

Den hurtige og smidige VVM har blandt andet kunnet lade sig gøre, fordi A1 Consult har været fleksibel og er i øjenhøjde med kunden. Ulrik Max Jørgensen fortæller: " Jeg har siddet klokken 16 en fredag eftermiddag, telefonen har ringet med en besked om, at Samsø Kommune har brug for en udregning til et møde i Trafikministeriet mandag morgen. Umiddelbart ville der være fjorten dages arbejde i det, men vi leverede alligevel til tiden. I nogle af de store rådgivningsfirmaer ville de have nægtet noget sådan, og forresten ville der ofte slet ikke være nogen ved telefonen en sen fredag eftermiddag."

A1 Consults første vundne opgave i forbindelse med havneudvidelsen var at udarbejde skitsetegninger af havnen, et anlægsoverslag og en tidsplan. Siden valgte Samsø Kommune at fortsætte med A1 Consult som totalrådgiver, da VVM skulle udarbejdes.

Tillid og en tæt dialog mellem kommune og rådgiver er en af de afgørende forklaringer på den smidige VVM, er Søren Stensgaard og Ulrik Max Jørgensen enige om.
"Der har været en tæt og nær dialog, hvor alle udfordringer er blevet håndteret hurtigt og løbende," siger Søren Stensgaard, og Ulrik Max Jørgensen supplerer: "Den effektive VVM har også været mulig, fordi Samsø Kommune har afsat en ekstra medarbejder til projektet og samtidig har haft en teknisk førstemand med beslutningskraft. Jeg har stor respekt for, hvor meget Søren kan tage stilling til i løbet af et døgn. Som rådgivere har vi den klare fornemmelse, at der på Samsø er et meget tillidsfuldt forhold mellem politikere og embedsmænd."

Søren Stensgaard understreger, at beslutningen om havneudvidelsen er bakket op af en 100 procent enig kommunalbestyrelsen, der sætter rammerne og overlader detailbeslutninger til embedsmandsværket.
"Netop derfor er vores beslutningsprocesser hurtige og korte. Det mærker vi især i sådan et anlægsprojekt, hvor der træffes beslutninger om tusindvis af detaljer undervejs," siger Søren Stensgaard.

Embedsmænd og politikere er tætte på hinanden i Samsø Kommune, oplever Ulrik Max Jørgensen: "Her banker forvaltningscheferne på hos borgmesteren og får et svar efter ti minutter. Første gang jeg besøgte kommunen, spiste jeg frokost med Søren Stensgaard i kantinen, jeg nævnte en it-udfordring, hvorpå Søren svarede: "Så er det da heldigt, at it-chefen sidder lige her ved siden af." Lidt efter kommer borgmesteren ind ad døren, og bagefter var det så kommunaldirektøren. "Hvordan går det med havnen ," spurgte begge.
"Processer er nu engang nemmere, når vi kan se hinanden i øjnene," lyder det fra Ulrik Max Jørgensen.

Den stramme tidsplan for den nye færgehavn i Ballen:
- Borgermøde den 6. november 2013
- Licitation, tilbud fra totalentreprenørerne, sluttede den 15. november 2013
- Kontrakt med valgt totalentreprenør medio december 2013
- Slut på offentlighedsperiode 23. december 2013
- Endelig VVM færdig og godkendt medio februar 2014
- Entreprenøropstart ultimo februar/primo marts 2014
- Delaflevering, standard Leje, der kan besejles 1. oktober 2014

A1 Consults opgaver i forbindelse med den nye færgehavn i Ballen:
- At udarbejde et beslutningsgrundlag for færgehavnen i form af skitsetegninger, et anlægsoverslag og en tidsplan.
- At udarbejde en VVM samt indhente andre relevante myndighedsansøgninger.
- At udarbejde en detaljeret vurdering af alle konstruktioner.
- Løbende at opdatere anlægsøkonomien og tidsplanen.
- At udarbejde udbudsmateriale, udbyde hele entreprisen i et EU-udbud, stå for tilbudsvurdering, forhandling og at indgå kontrakt med den vindende entreprenør.
- At have ansvaret for byggeledelse og tilsyn frem til entreprenøren overdrager den nye færgehavn til Samsø Kommune.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, embedsmænd, direktør, politi, borgmester, økonomi, 2013, EU, december, virksomhed, 2014, Samsø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar