tirsdag den 24. juni 2014

Veje og trafik: Kommuner skal invitere de unge ingeniører ind

Viadanias trainee-ordning sikrer, at ingeniør Søren Dal på to år introduceres godt og grundigt til vej- og trafikområdet. Første del af trainee-perioden tilbringes i Odense kommunes vej- og trafikafdeling, hvor lukning af en del af Thomas B. Thriges Gade og den medfølgende trafikomlægning er den altoverskyggende opgave lige nu. Tidsregningen på vej- og trafikområdet i Odense er meget enkel i denne tid. Der er nemlig tale om før eller efter natten til lørdag den 28. juni, hvor Thomas B. Thriges Gade lukkes for biltrafik fra Østre Stationsvej og til Nørregade. Det modsvares i overført betydning til en kompliceret bypass-operation med trafikomlægninger, borgerkontakt og et gigantisk koordineringsarbejde som ikke findes meget større i Danmark i øjeblikket. Det er den orkan som ingeniør-trainee Søren Dal, der er startet i Odense Kommune d. 1. april, er kastet direkte ud i.

"Det er nogle utroligt spændende opgaver som jeg er involveret i. Jeg føler, at jeg har fået ansvar fra start og er blevet kastet ud i det på en gode måde. I udgangspunktet har jeg orienteret mig mod rådgiverbranchen, men jeg må sige, at det er nogle vigtige og spændende opgaver som kommunen løser. Jeg får en ny fornemmelse for, hvilke rammer der gælder i et politisk styret system, hvor borgere og politikere sætter rammerne for arbejdet. Der er rigtigt mange hensyn, der skal inddrages og prioriteringer og økonomiske forudsætninger kan hurtigt ændre sig. Og så er et stort og kompliceret projekt som Thomas B. Thriges Gade fint at kunne skrive på cv`et," siger Søren Dal.
Søren Dal arbejder primært med to større opgaver i øjeblikket og de relaterer sig netop til Thomas B. Thriges Gade-projektet.

Én opgave er fokuseret på varetagelse af Odense Kommunes bygherrerolle og deltagelse i samarbejdet med rådgivere og entreprenører. Det handler om at levere forudsætninger til arbejdet, fx i form af trafiktal, og grundlæggende sikre Odenses ønsker til fremtidens trafikafvikling.
Én anden større opgave handler om at følge og evaluere trafikafviklingen, når strækningen af Thomas B. Thriges Gade er lukket og omdannet til en ny bydel med boliger, kultur, letbane og parkeringskælder.

Søren Dals trainee-ophold hos Odense Kommune varer 8 måneder og er formidlet af Viadania. Hele trainee-forløbet inkluderer tilsvarende 8 måneders ophold hos en rådgiver og en entreprenør, nemlig COWI og NCC.

Kommuner skal invitere de unge ind
For projektleder Henrik Sørup Nellemann, Odense Kommune, er perspektivet klart. "Grundlæggende har trainee-forløbet dobbelt formål. Vi får en ekstra ressource i en periode, hvor vi har rigtigt travlt og så er vi samtidigt med til at sikre, at en nyuddannet kommer ind i branchen," fortæller Henrik Sørup Nellemann. "Vi oplever, at Søren har god energi, er opdateret med den nyeste viden og alt i alt er et frisk pust til arbejdet i afdelingen," konstaterer Henrik Sørup Nellemann.
"Det er vigtigt, at vi i kommunerne tager ansvar for at uddanne og tiltrække de unge og derfor er det naturligt, at vi støtter Viadania og deltager i trainee-ordningen; det er en god måde, hvorpå vi kan invitere de unge inden for. Vi har tilsvarende en tradition for at have praktikanter," fortæller Henrik Sørup Nellemann.

Bred introduktion
Som trainee i Odense Kommune bliver Søren Dal introduceret til arbejdet i de 5 teams på vej- og trafikområdet, men arbejdet vil langt overvejende ligge i på anlægsområdet. Det fortæller ingeniør Martin Jessing Lund, der er Søren Dals faste kontaktperson i afdelingen. "Grundlæggende har Søren været igennem et introforløb identisk med det som enhver anden ny medarbejder får; vi lægger vægt på, at han som trainee får snuset til alle de forskellige typer af opgaver som vi har, fra planlægning til anlæg og drift, og at han grundlæggende føler, at han er en del af afdelingen. Borgerkontakten er også på programmet, for det er jo også en helt speciel opgave som man ikke oplever hos entreprenøren og rådgiveren," konstaterer Martin Jessing Lund.

FAKTABOX
Om trainee-ordningen
Hver trainee ansættes for 2 år i Viadania/VEJ-EU, og i den periode skal vedkommende være beskæftiget i 3 forskellige jobs á 8 måneders varighed. Jobbet er fordelt på tre forskellige virksomheder med forskellige opgaver i vejsektoren; i dette tilfælde en offentlig forvaltning, en rådgiver og en entreprenør. Til hvert job er der lavet en job/udviklingsplan, så traineen kan se hvilke arbejdsopgaver der ligger.
Målgruppen er nyuddannede civil- og diplomingeniører, som har uddannelse inden for sektorens fagområder. Uddannelsen bør være afsluttet indenfor de seneste 12 måneder. Der knyttes en kontaktperson fra VEJ-EU til hver trainee og virksomhed. Det skal sikre en god dialog mellem alle parter.

Illustrationer
Illustrationer fra Thomas B. Thriges Gade projektet kan i øvrigt hentes på:
http://www.odense.dk/subsites/fragadetilby/topmenu/om projektet/grafik og billeder
Vær selv opmærksom på betingelser for brug/kreditering

Læs mere her

tags: Danmark, politi, økonomi, uddannelse, EU, Odense, virksomhed, energi, projektleder, NCC, nyuddanned,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar