Letbanen på Ring 3 har fået sit eget selskab "Ring 3 Letbane I/S", der skal bygge og drive letbanen. De 13 ejere underskrev i sidste uge de endelige papirer 27 kilometer letbane i hovedstaden er nu et skridt nærmere på at blive realiseret. Et nyt selskab skal stå for at bygge og drive letbanen. Selskabet er ejet af de 11 såkaldte Ringby-kommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet, som alle er repræsenteret i selskabets nyetablerede bestyrelse.
Behagelig transport på tværs
- Letbanen er bare et rigtig godt projekt: Miljøvenlig, støjsvag og behagelig transport på tværs af 'Fingerplanens' S-togs-linjer. Jeg glæder mig rigtig meget til for alvor at komme i gang med samarbejdet med de mange parter, der er en del af letbaneprojektet, siger formand for bestyrelsen i det nye selskab Anne Grete Holmsgaard.
Vil binde S-togslinjer sammen
Med letbanens 27 stationer i de såkaldte Ringby kommuner, vil den binde alle S-togslinjerne sammen til et netværk og dermed løse problemet med at komme på tværs af 'fingrene'. Elektriske letbanetog med afgange hvert 5. minut vil transportere 13-14 millioner passagerer om året.
Et unikt samarbejde
- Det, at vi nu har et selskab, der skal drive projektet, er en vigtig milepæl og fundamentet for hele projektet. Letbanen på Ring 3 er et unikt samarbejde mellem 11 kommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet om at styrke den kollektive trafik i hele hovedstadsområdet, og jeg er stolt over, at vi er nået så langt", siger borgmester i Gladsaxe Kommune, Karin Søjberg Holst (S).
Skabe sammenhæng i kollektiv transport
- Det er et meget vigtigt projekt, som viser, hvad vi kan, når alle står sammen om at gøre noget for hovedstadsregionen. Letbanen vil bidrage til en sammenhængende kollektiv transport i Region Hovedstaden, og gøre det nemmere at komme til og fra de store arbejdspladser. Samtidig vil den give borgerne bedre mulighed for at komme til helt nye steder alt lige fra en ny strand til et nyt indkøbscenter, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.
Har været forhøring om VVM
Arbejdet med letbanen er allerede så småt gået i gang, da der i foråret har været en forhøring, hvor borgere har kunnet melde ind, hvad der skulle undersøges i den kommende VVM (Vurdering af virkninger på miljøet).
I juni 2013 underskrev de 13 ejere en principaftale. Folketinget vedtog i februar 2014 en selskabs- og projekteringslov. Det er administrerende direktør i Metroselskabet I/S Henrik Plougmann Olsen, der også er direktør i Ring 3 Letbane I/S. Det er Metroselskabets medarbejdere, der vil servicere det nye letbaneselskab.
Yderligere information:
Borgmester i Gladsaxe Kommune, Karin Søjberg Holst via kommunikationschef i Gladsaxe Kommune, Ulla Baden, tlf. 22 76 56 22
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) via pressetelefonen i Region Hovedstaden, 70 20 95 88
Mathilde Lykke Bülow, Ring 3 Letbane I/S, tlf. 72 42 46 56
Bestyrelsen for Ring 3 Letbane I/S
Udpeget af staten:
Anne Grete Holmsgaard, formand
Dorthe Vinther
Johnny Hansen
Udpeget af Region Hovedstaden:
Kenneth Kristensen Berth (DF), næstformand
Annie Hagel (El)
Udpeget af Borgmesterforum:
Karin Søjberg Holst, næstformand
Søren P. Rasmussen
Fakta om letbane på Ring 3
- De 13 ejere af selskabet er: Staten ved Transportministeren, Region Hovedstaden, Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Albertslund Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Brøndby Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Høje-Taastrup Kommune
- Letbanen på Ring 3 vil blive ca. 27 km lang og få 27 stationer. Afstanden mellem stationerne er i gennemsnit 1 km
- Letbanen forventes at få 43.000 daglige passagerer. Det svarer til 13-14. mio. passagerer om året. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011
- Anlægget af letbanen vurderes at koste ca. 4,0 mia. kr. i 2013 prisniveau inklusiv en korrektionsreserve på 15 pct. Derudover er der driftsrelaterede anlægsudgifter til tog, vedligeholdelsescenter mm. på ca. 1,3 mia. kr. i 2013 prisniveau
- Det forventes, at 7.000 daglige personture flyttes ind i den kollektive trafik. Cirka 4.000 kommer fra bilerne, cirka 2.000 kommer fra cyklerne og cirka 1.000 er fodgængere
- Letbanen skal køre med afgange hvert 5. minut i dagtimerne. Letbanetogene vil have en gennemsnitshastighed på ca. 30 km/t inklusiv stop ved stationer og lyskryds
- Det vil tage ca. 55 minutter at rejse de 27 km fra stationen ved Lundtofte i nord til Ishøj Station i syd
- Anlægsomkostningerne fordeles mellem stat (40 pct.), kommuner (34 pct.) og Region Hovedstaden (26 pct.)
- De 11 kommuner har aftalt en fordelingsnøgle til betaling af anlægsomkostningerne
- Med letbanen forventes det, at der genereres op til 20.000 arbejdspladser i byområderne nær de nye stationer frem til 2032. Ved fuld udnyttelse af det samlede byudviklingspotentiale kan der på langt sigt skabes op mod 90.000 til 100.000 arbejdspladser i de 11 Ringbykommuner
- Det forventes, at der skabes ca. 7.000 direkte og afledte årsværk i anlægsperioden. Drift at letbanen vil skabe ca. 250 nye, permanente jobs
- Letbanen kan skabe grobund for en samlet byudvikling i Ringbyen med en befolkningstilvækst på mellem 20.000 og 40.000 nye indbyggere
- Det vil tage 7-8 år at planlægge og bygge letbanen, der kan åbne i 2020/2021
Læs mere her
tags: Brøndby, 2011, direktør, Lyngby, borgmester, Regionsråd, 2013, Hvidovre, 2020, Folketinget, 2020, Glostrup, Herlev, Johnny Hansen, Albertslund, S-tog, hovedstad, omkostninger, Region Hovedstaden, kommunikation, miljø, 2014, Transportministeriet, byområder, Fakta, Rødovre,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar