Da arkitekten skulle finde et facadeprodukt til ny krydstogtterminal i den udvidede københavnske Nordhavn, faldt valget på opalfarvede polykarbonatpaneler. Materialet blev valgt, fordi det giver bygningen et unikt, maritimt udtryk. København har længe været et turistmekka, hvor udlændinge fra alle verdenshjørner lægger vejen forbi. En stor del af disse turister kommer med de over 300 krydstogtskibe, der hvert år lægger til kaj i hovedstaden. For at tilgodese denne interessante kundeskare har By & Havn netop sammen med Dronningen indviet en ny passagerterminal i Nordhavnen. Det er meningen, at terminalen skal gøre livet som krydstogtturist endnu nemmere.
For Mogens Rasmussen A/S, der blandt andet leverer facader, solafskærmninger og loftsprodukter til byggesektoren, har projektet været særligt interessant. Firmaet med base i Middelfart har nemlig leveret det tyskproducerede facadepanel Rodeca 50 mm. Heatbloc i polykarbonat til den nye terminalbygning.
Da vi fik muligheden for at levere 5.000 kvadratmeter facadepaneler til den nye krydstogtterminal, var der ikke meget at betænke sig på. Vi er stolte over at have leveret facaden til et så fremtrædende byggeri i det københavnske havneområde, siger Peter Gjerløff, der er direktør hos Mogens Rasmussen A/S.
Minder om opaler og østers
Jesper Kusk Pedersen fra Christensen & CO Arkitekter var arkitekt på projektet, og han forelskede sig i panelerne, fordi de gav nogle specielle muligheder i de maritime omgivelser. Panelernes perlemorsudtryk giver en rigtig god effekt i de maritime omgivelser, da det minder om opaler eller det indvendige af en østers, fortæller han og fortsætter:
Rodeca 50 mm. Heatbloc er translucent, og det giver en god effekt i dagslys, men også når det er mørkt. Da lyset kan gennemtrænge facaden både udefra og indefra, er der altid nye nuancer at betragte, når man ser på bygningen, ligegyldig om det er nat eller dag. Desuden sikrer Heatbloc-teknologi, at varmen bliver reflekteret, hvilket muliggør et mere behageligt indeklima.
Alternativ til glas
Ifølge Peter Gjerløff giver polykarbonat som facadeprodukt andre muligheder end eksempelvis glas. Hvis man vælger en facade lavet af polykarbonat, får man mulighed for at lege med et hav af farver, forklarer han.
Når det kommer til isoleringsevnen, er polykarbonat fuldt ud på højde med energiruder, og det var naturligvis også vigtigt for arkitekten, da valget faldt på Mogens Rasmussens facadepaneler:
I dag er energiprofilen vigtig i nybyggeri, og ud over de arkitektoniske fordele ved facadepanelerne er de også yderst energivenlige, forklarer Jesper Kusk Pedersen, der også peger på den relativt simple montering som en fordel ved Rodecas produkt.
Billigt materiale
For Mogens Rasmussen A/S startede processen med at blive leverandør til den nye krydstogtterminal allerede i efteråret 2011. Arkitekt Jesper Kusk Pedersen havde set Rodecas produkt på et byggeri i Holland, og han mente, det ville passe godt til den nye københavnske havnebygning. Siden den første kontakt blev taget, er leverandøren og arkitekten indgået i en tæt dialog. Det har været en god og lærerig proces for alle parter, hvor vi har budt ind med de kompetencer, som vi har i forhold til facader, siger Peter Gjerløff.
Facadeelementerne er leveret i en bredde på 50 centimeter og i længder på op til 14,5 meter. Pladernes tykkelse er 50 millimeter. Polykarbonat er et billigt materiale, som normalt kun koster godt en tredjedel af facadeglas.
Mogens Rasmussen A/S leverer i tæt samarbejde med arkitekter og rådgivere akustikløsninger, facadesystemer og solafskærmning. Virksomheden, der har over 20 års erfaring med skræddersyede løsninger til byggeriet, er dansk agent for internationalt førende producenter som Armstrong (USA), HunterDouglas (Nederland) og Rodeca (Tyskland). www.mras.dk
Læs mere her
tags: USA, 2011, Tyskland, København, Holland, direktør, Dronningen, Nordhavn, hovedstad, Middelfart, teknologi, energi,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar