Årstiderne Arkitekter har netop vundet arkitektkonkurrencen om Rødovre Centrum og skal fremover være med til at udvikle og fremtidssikre centret, så borgere og brugere får både unikke oplevelser og de bedste vilkår i Rødovre. Danmarks første shoppingcenter, Rødovre Centrum, er et center med succes. Centret fungerer som bykerne i Rødovre og har masser af besøgende hver dag. Rødovre Centrum har derfor udskrevet en konkurrence om udvidelse og ny masterplan for centret.
Årstiderne Arkitekter har netop vundet konkurrencen og skal fremover være med til at udvikle og fremtidssikre centret, så borgere og brugere stadig får de bedste oplevelser og vilkår i Rødovre.
Årstiderne Arkitekter har i konkurrencen haft fokus på blandt andet at sikre, at parkering og infrastruktur forbedres for det voksende antal besøgende, og på at gøre Rødovre Centrum til et shoppingcenter med flere unikke oplevelser.
En levende bykerne i konkurrence med internet-handlen
Rødovre Centrum tilbyder i dag alt, hvad man forventer at finde i en traditionel bykerne og har eksempelvis kontorer, lægeklinik og boliger inde i centret. Med masterplanens nye arkitektur og byrum gøres Rødovre Centrum til en mere oplevelsesrig bykerne. Og det er nødvendigt, for den generelle tendens er, at bycentre skal konkurrere med den voksende internhandel. Mikkel Westfall, partner og arkitekt MAA, fortæller om projektet:
"Vi starter med at udbygge centret med 42.000 m2 ekstra parkering, hvoraf 14.000 m2 skal kunne konverteres til butikker. Vores plan for Rødovre Centrum er overordnet at skabe mere end butikker. Vi vil også skabe rum for oplevelser. For det er jo en international tendens, at flere køber ind på nettet, og derfor skal fremtidens shoppingcentre kunne mere end at være et sted for indkøb. De skal kunne tiltrække deres kunder gennem oplevelser og kultur."
Bedre forbindelser ude som inde
Udover et væld af nye funktioner og oplevelser skal masterplanen skabe bedre sammenhæng mellem Rødovre Centrum og dets omgivelser. Dette gøres blandt andet ved at åbne centret op med udstillingsvinduer og glasfacader ud mod de omkringliggende veje.
En vigtig samarbejdspartner
Mikkel Westfall glæder sig til at gå i gang med arbejdet:
"Retail er et vigtigt område for Årstiderne Arkitekter og derfor glæder vi os meget til at samarbejde med Rødovre Centrum, som ikke alene har en unik position i markedet, men også er en bygherre som er interessant at arbejde for, fordi de er så fremtidsorienterede. De er hele tiden et skridt foran og det glæder vi os til at være en del af".
Fakta:
Med masterplanen vil der blandt andet skabes
1.000 nye parkeringspladser,
ny forbedret infrastruktur omkring centeret
25.000 m2 ny detailhandel
4800 m2 lejligheder
2900 m2 rækkehuse
500 m2 nye kontorer og klinikker,
1 ny dagsinstitution
Årstiderne Arkitekter er én af Danmarks største arkitektvirksomheder med ca. 200 ansatte.
Læs mere her
tags: Danmark, internet, virksomhed, konkurrence, Fakta, Rødovre,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar