Forbrugerne fastholder et positivt grundsyn både på dansk økonomi og familiernes egen økonomi. Men endnu er de "bløde" økonomiske nøgletal ikke blevet vekslet til stigende privatforbrug eller byggeaktivitet Trods international uro og lavvækst i EU fastholder de danske forbrugere en relativ stor optimisme og sørger tilmed for en overraskende, om end lille, fremgang i forbrugertilliden fra september til oktober. Den samlede forbrugertillidsindikator er steget fra et nettotal på +7,1 i september til +8,2 i oktober.
- Der er sket en vis korrektion siden den nærmest overdrevne optimisme i sommermånederne, hvor indikatoren var helt oppe omkring +11 både i juli og august. Men den nuværende forbrugeroptimisme er højere end både i 2005 og 2007. I nyere tid er det kun i bobleåret 2006, at forbrugeroptimismen har været højere. Dengang nåede man i en enkelt måned op over en forbrugertillid på +15, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri, om de nye tal i Danmarks Statistiks månedlige forbrugerforventningsbarometer.
Dansk Byggeri understreger, at der endnu ikke har været afsmitning fra den bløde forbrugertillidsindikator til de hårde økonomiske nøgletal. Krisen har ganske enkelt ændret forbrugs- og opsparingsadfærden.
- På trods af den største forbrugeroptimisme i syv år er det foreløbig i 2014 primært det offentlige forbrug og lageropbygning i industri og engroshandel, der har sikret den smule vækst, vi trods alt har i dansk økonomi. Privatforbruget står fortsat i stampe med nulvækst, siger Bo Sandberg.
Ser man på nogle af de enkelte dele af forbrugertillidsbarometeret i oktober, så er det interessant, at forbrugerne nu tilsyneladende har fået den lave inflation ind under huden.
- Det er jo også ret let at få øje på, at fx benzinpriserne er faldet. Til gengæld er der ikke den samme optimisme at spore som tidligere med hensyn til udviklingen i arbejdsløsheden. I det hele taget er der skruet en smule ned for forventningerne til, hvor dansk økonomi vil befinde sig om et år. Her er indikatoren dykket fra +25 i sommerferien til +17 både i september og oktober, siger Bo Sandberg.
Hvornår slår optimismen igennem på byggeaktiviteten
Forbrugernes optimisme omkring deres egen økonomiske situation er stort set uændret. Det gælder både situationen her og nu og udsigterne om et år. Der er dog fortsat en klar overvægt af forbrugere, som ikke for øjeblikket finder det fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder.
- Der er et stykke vej fra at konstatere, at man som forbruger har en fornuftig udvikling i reallønnen og den disponible indkomst, til at man i større stil sætter gang i boligrenovering. Men ca. 555.000 af de skattepligtige benyttede i 2013 BoligJobordningen, der dermed har været med til at spænde et vist sikkerhedsnet ud under renoveringsaktiviteten i blandt andet yderområderne, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.
Læs mere her
tags: arbejdsløshed, Danmark, økonomi, 2013, EU, nøgletal, forbrugertilliden, Danmarks Statistik, arbejdsløs, benzin, 2007, 2006, sommerferie, 2014, kaffe,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar