Det bliver danske arkitekter og ingeniører, der skal stå for designet af den nye Køge Nord Station, der omfatter en 200 meter lang gangbro og et nyt parkeringsanlæg. Konkurrenceopgaven om den nye Køge Nord Station er nu afsluttet, og det bliver et dansk team bestående af COBE, arkitektfirmaet Dissing + Weitling og det rådgivende ingeniørfirma COWI, som skal stå bag det nye design af Køge Nord Station.
Jesper Hansen, adm. direktør i Banedanmark og formand for dommerkomiteen, udtaler:
"Jeg glæder mig over, at vi i dommerkomiteen har valgt en løsning, der både er flot, funktionel og løser opgaven til budgettet. I Banedanmark ser vi frem til at skabe det nye trafikknudepunkt for Køge og omegn sammen med konkurrencens vinderteam, Køge kommune, DSB og den kommende entreprenør på byggeopgaven til gavn for passagererne."
Selv om det var fire spændende bud, som dommerkomiteen modtog, var det dog det valgte team, som samlet kunne levere den bedste løsning. Dommerkomiteen lagde blandt andet vægt på følgende:
Forslaget til udformning af Køge Nord Station er overordentligt spændende og repræsenterer en interessant udvikling af fremtidens stationsprojekt - som et anlæg der er skabt til bevægelse, omstigning og den korte pause.
Forslaget er uhyre enkelt formet og vil blive et markant symbol på samspillet mellem trafikarterne og på sammenhænge mellem infrastrukturanlæg og byudvikling
Køge Nord bliver genvejen til København, ikke bare for os, der bor i Køge Kommune, men for store dele af Sjælland. På det store Parkér- og Rejsanlæg kan du stille bilen, før du står på toget, og på kun 20 minutter er du fremme på Københavns Hovedbanegård. Samtidig er den nye station startskuddet til en helt ny bydel i Køge Nord med både boliger og erhverv og med gangbroen som et smukt og markant vartegn, siger borgmester Flemming Christensen i Køge Kommune.
Konkurrenceopgaven, som Banedanmark, DSB og Køge Kommune udskrev i foråret, gik ud på at komme med forslag til en ca. 200 m lang og ca. 6,5 m bred gangbro, som skal spænde over den kommende dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted over Køge, Køge Bugt motorvejen og den eksisterende dobbeltsporede S-togs linje mellem Køge og Hillerød. Gangbroen har som formål at forbinde perronerne ved de to baner med en kort og naturlig passage, så passagererne nemt kan skifte mellem fjern- og regionaltog og S-tog. Broen skal af hensyn til komforten overdækkes og afskærmes samt forsynes med trapper og elevatorer til perronerne.
I tilknytning til stationen bygges i første omgang et p-anlæg med plads til i alt 900 pladser. Anlægget kan med tiden udvides til 2.700 pladser og udbygges med servicefunktioner til de rejsende. Opgaven om byggeriet af Køge Nord Station bliver udbudt omkring årsskiftet i 2015/2016.
Selve anlægsarbejdet påbegyndes i løbet af 2016, og stationen åbner i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i slutningen af 2018.
Vinderprojektet og øvrige forslag udstilles på Køge Rådhus fra den 17. november til den 19. december i Rådhusets åbningstider.
Læs mere her
tags: København, direktør, bilen, borgmester, Sjælland, OB, Køge, december, DSB, Ringsted, S-tog, 2018, 2016, motorvej, Hillerød, konkurrence, Banedanmark,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar