Banedanmark arbejder på at udbygge jernbanen til fremtidens behov og fornyer og vedligeholder løbende jernbanen for fortsat at sikre en høj rettidighed. I 2015 er der aktiviteter flere steder på banen. På hovedstrækningen mellem København og Fredericia vil der i påsken blive skubbet to nye sporbærende broer på plads mellem Slagelse og Korsør. I påsken samt hen over sommeren er der sporfornyelse på Vestfyn mellem Odense og Fredericia.
De to fornyelsesprojekter er sammen med årets øvrige projekter nøje planlagte og koordineret for at mindske generne for passagererne mest muligt. Til trods for dette kan arbejdet desværre ikke gennemføres uden, at togtrafikken i perioder enten reduceres eller, at der lukkes helt for togtrafik.
Trafikdirektør i Banedanmark Peter Svendsen:
"De to broer ml. Slagelse og Korsør ligger på hovedstrækningen for togtrafikken mellem landsdelene. De er fra starten af 1900-tallet, så fornyelsen skal ske nu. I tæt samarbejde med entreprenørerne har vi været i gang med arbejdet i flere måneder for at gøre alt klar til, at de to nye broer kan blive skubbet på plads, og sporet gøres klar til brug på kortest mulige tid. Det sker over 4½ døgn i påsken, hvor banen spærres for togtrafik."
"I påsken forbereder vi samtidigt forsommerens fornyelse af sporet og underlaget på Vestfyn mellem Odense og Fredericia. Her er arbejdet planlagt ud fra, at det ene spor holdes åbent for togtrafik, mens vi fornyer det andet spor, men der er enkelte dage i påsken og omkring Kr. Himmelfart, hvor det er nødvendigt at spærre sporet for togtrafik. Det er et stort og omfattende puslespil, hvor vi har detailplanlagt arbejdet for hver enkelt dag og samtidigt tilstræbt den bedst mulige togtrafik imens."
"Vi har bl.a. været ude at køre strækningen på Vestfyn igennem med et stopur for at se, hvilke udfordringer der kan være, når togene skal accelerere og bremse for at komme ind og ud af det åbne spor: Vi har planlagt trafikken i tæt samarbejde med DSB og de øvrige jernbanevirksomheder for, at den ændrede køreplan bliver så robust som muligt, så passagererne også hen over sommeren ved, at de kan regne med den reducerede køreplan. Og vi har sat alle kræfter ind på at få togtrafikken godt ind og ud af stationen i Odense og Fredericia hen over sommeren."
De store anlægs- og fornyelsesaktiviteter i 2015 er:
Sporfornyelse og broarbejder i sommerperioden på strækningen Odense-Fredericia
Udskiftning af to sporbærende broer mellem Slagelse og Korsør
Sporarbejder på Tinglev-Padborg afsluttes i samspil med etableringen af dobbeltsporet på strækningen Vamdrup-Vojens
Broarbejder samt forberede elektrificering og hastighedsopgradering på strækningen Køge-Næstved
Broarbejde samt forberede elektrificering på strækningen Lunderskov-Esbjerg
Fremskudte broarbejder på Ringsted-Femern
Langeskov Station
Fortsat udrulning af det nye signalsystem på S-bane
Arbejder på Vestfyn i 2015 og på Østfyn i 2016
Trafikdirektør i Banedanmark Peter Svendsen:
"I 2015 bliver banen over Vestfyn sporfornyet mellem Odense og Fredericia, og i 2016 sporfornyer vi strækningen mellem Nyborg og Odense. Det sker for fortsat at sikre en velfungerende jernbane på Fyn."
"Det har ekstra stor påvirkning for rigtig mange mennesker, når vi arbejder på hovedstrækningen for togtrafikken mellem landsdelene. Derfor har vi været nede i alle detaljer for at planlægge den samlede sporfornyelse af banen over Fyn bedst muligt samtidig med, at der kan køre togtrafik i et af sporene."
"Givet omfanget af det store arbejde med sporfornyelse, broombygninger, ballastrensning mv. med masser af maskiner og mandskab på banen - samtidig med at vi også kører togtrafik i et spor blev den bedst mulige løsning at dele arbejdet i to med henholdsvis fornyelse af Vestfyn i 2015 og Østfyn i 2016."
I 2016 udfører Banedanmark sporombygning på strækningen Nyborg-Odense, hvor der fornyes ballast i det ene spor og fornyes sveller og ballast i det andet spor. Der fornyes ni km skinner, ni km sveller, 56 km ballast, 27 sporskifter. Desuden udføres der sporombygning på Odense Station af de berørte spor primært i den østlige del af stationen.
Læs mere her
tags: København, direktør, Esbjerg, Næstved, Køge, Odense, Næstved, DSB, Nyborg, trafikken, virksomhed, Slagelse, Ringsted, 2016, Fredericia, Korsør, Banedanmark,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar