tirsdag den 17. marts 2015

Detailhandlens hjælpende hånd fylder 50

Direktøren, detailhandel-specialisten og rom-entusiasten Kim Pedersen kan den 25. marts fejre sin 50 års fødselsdag. Det sker på et tidspunkt, hvor markedet for Visma Retails avancerede butiksdatasystemer aldrig har set mere lovende ud. Da Kim Pedersen i januar 2008 blev sat til at udvikle markedet og sælge butiksdatasystemer i den nyoprettede danske afdeling af Visma Retail, var han godt klar over, at det formentlig ville blive en af hans livs største udfordringer, at få en dansk variant af Vismas mangeårige norske og svenske retail-virksomheder op at køre.

- Vi etablerede virksomheden nogenlunde samtidig med, at finanskrisen begyndte at ramme detailhandlen. Det var måske en lille smule sindssygt at etablere et firma, som skal have fat i et marked midt under en krise, men jeg kan godt lide af befinde mig i kampzonen, siger administrerende direktør og operations manager i Visma Retail, Kim Pedersen.

Erfaring fra kampzonen
Som indehaver af en døgnåben købmandsbutik i Næstved i syv år ved han, hvad det kræver at drive forretning i detailhandlen.

- Som jeg plejer at sige til mine medarbejdere; It takes one to know one. Hvis du ikke har prøvet at stå i kampzonen ved disken med et kasseapparat, der svigter og en dankort-terminal der driller, så kan du ikke sætte dig ind i kundernes frustrationer og så forstår du ikke for alvor, hvor vigtigt det er at levere systemer, som fungerer og passer til kundens behov hver gang, siger Kim Pedersen.

Læretiden i Lerches Radio i Bjæverskov og årene som købmand i Næstved gjorde udslaget, da Visma Software skulle finde den rette ansatte til at starte Visma Retail op i Danmark. Ingen af de andre ansatte i virksomheden kunne matche Kim Pedersens erfaring fra detailhandlen, hvor han arbejdede i 16 år, før han blev ansat i Steff Houlbergs It-afdeling og siden blev ansat i virksomheden Fk Data, som i 2005 blev opkøbt af Visma.

Dermed blev Fk Data en del af Nordens førende koncern inden for Retail og butiksdata, outsourcing af HR-, løn-, økonomifunktionen samt inkasso og forretningskritiske it-løsninger. Vismas kunder betjenes af specialis-ter inden for de forskellige forretningsområder og den vidt forgrenede kundeportefølje består af små enkeltmandsvirksomheder samt mellemstore og helt store virksomheder inden for både den private og offentlige sektor. På nordisk plan beskæftiger Visma flere end 6.400 ansatte og omsatte i 2013 for godt 6,5 mia. NOK. I Danmark har Visma flere end 400 medarbejdere fordelt på kontorer i Herlev, Kolding, Lyngby, Odense og Vejle, så Kim Pedersen og hans kolleger i Visma Retail har mange erfarne kolleger at trække på med indsigt i mange brancher og dyb indsigt i mange virksomheders forretningssystemer og arbejdsgange.

Fra kasseapparater til højteknologiske mobil-løsninger
Efter kort tid som konsulent i Visma fik han lov til at udvikle sit første butiksdatasystem. Siden da har han specialiseret sig i de mange måder en forretning kan vælge at sælge sine varer og håndtere sine data på.

- Det er et vanvittigt spændende område, som har udviklet sig enormt. I løbet af 10 år er vi vi gået fra traditionelle kasseløsninger ved disken til elektroniske løsninger, som bliver styret via pc, tablet eller telefoner, siger Kim Pedersen, som har svært ved at skjule sin begejstring over den fagre nye verden.

Visma Retail har blandt andet udviklet en avanceret app til en kendt café kæde, som betyder, at kunderne kan bestille deres kaffe og sandwich på forhånd via telefonen.

- Når kunden kommer drønende gennem lufthavnen og nærmer sig caféen, connecter kundens telefon til caféens wifi, så de ansatte bag disken kan se, at det er Kim, som har bestilt en croissant og en café latte, som netop er trådt ind af døren, siger Kim Pedersen begejstret.
Stort potentiale i Danmark

Han og afdelingens ansatte bruger blandt andet internationale detailhandelmesser og jævnlige møder med kunderne i detailhandlen til at finde ud af, hvad kunderne efterspørger om to, fem og ti år.

- Det er afgørende at være på forkant med udviklingen, så vi i Danmark kan nå at samarbejde med de norske og svenske kolleger om at udvikle de systemer, som kunderne efterspørger i morgendagens bu-tikker. Indtil videre er vi her i landet ikke så langt fremme i udviklingen af nye POS og betalingssystemer som Norge og Sverige, vurderer Kim Pedersen.

Den erfarne brancheekspert mener, at årsagen skal findes i, at mange detailhandlere på grund af den øko-nomiske krise ikke har haft mulighed for at udvikle deres POS og betalingssystemer. Det betyder, at der mange steder er et stort efterslæb på den del af forretningen.

- Men jeg er sikker på, at det kommer til at ændre sig de kommende år, for vi ser allerede nu de første tegn på, at kunderne igen er begyndt at tænke i udvikling. De ser mere optimistisk på fremtiden og er klar til at investere, og takket være vores tætte samarbejde med de andre skandinaviske lande, har vi alle teknologierne klar, siger Kim Pedersen, som både i arbejdslivet og privat har været igennem en udfordrende tid.

Fejrede nyredonation med vintage rom
Sidste år sad han og hustruen i sofaen med hver deres operationssår og en flaske 25 års Eldorado Single Vintage Rom fra Guyana.

Kim Pedersen bruger en stor del af sin fritid på at dyrke sin passion for rom. Da han på det tidspunkt netop havde doneret sin ene nyre til sin nyresyge hustru, syntes han, at de havde fortjent at smage en af verdens mest eftertragtede flasker rom.

- Det stikker da lidt af for dig, siger min kone engang imellem. Det har hun nok ret i, for jeg har i omegnen af 200 spændende flasker rom i samlingen lige nu, siger Kim Pedersen, som naturligvis fejrer sin 50 års fødselsdag med et lille godt glas.

Kim Pedersen bor i Ringsted sammen med sin hustru og deres to hunde. Sønnerne på 23 og 25 er fløjet fra reden, så nu bliver fritiden brugt på lejlighedsvis romsmagning, havearbejde, gør-det-selv projekter, børne-børn og parrets to hjemmeboende hunde.


Læs mere her

tags: Danmark, 2008, Sverige, Norge, direktør, finanskrisen, Lyngby, Vejle, økonomi, Næstved, 2013, Odense, Næstved, Kolding, Herlev, virksomhed, Ringsted, sindssyg, teknologi, arbejdsliv, Rom, skandinavisk, offentlige sektor, kaffe,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar