torsdag den 13. august 2015
101 dages sporfornyelsesarbejder på Vestfyn er slut
Efter 101 dages fornyelsesarbejder og reduceret køreplan på hovedstrækningen mellem Odense og Fredericia har Banedanmark her til morgen planmæssigt åbnet sporet over Vestfyn for togtrafik til fuld køreplan.Steen Neuchs Vedel, direktør for Anlæg og Fornyelse i Banedanmark:
"Mens vi har sporfornyet på den 62 km lange hovedstrækning mellem Odense og Fredericia, har vi arbejdet i det ene spor, imens det andet spor har været åbent for trafik. Det kræver intens planlægning, for selv om togtrafikken er reduceret, og der har været en robust køreplan, så er togtrafikken meget udsat ved fejl i anlægget, når der kun er et spor til rådighed. Det har de mange passagerer desværre også mærket i form af lange forsinkelser. Det vil vi gerne beklage."
"I starten af projektet havde vi en række uheld med overgravede kabler. Vi valgte hurtigt at minimere generne for passagererne var at lægge et ekstra lyslederkabel på hele strækningen, og det hjalp. Vi må også konstatere, at vi har haft en del sporskiftefejl og signalfejl i det spor, hvor det kørte trafik, og det har også generet passagererne til trods for, at vi har haft ekstra mandskab klart til at sikre hurtig fejlretning."
"Nu har vi afsluttet sporfornyelsesprojektet, og udskiftningen af hele sporets underlag betyder, at sporet er blevet rettet op og er kommet til at ligge mere stabilt. Den bedre bane betyder også mindre risiko for forsinkelser. Vi tager selvfølgelig også vores erfaringer fra Vestfyn med over til næste års sporrenovering på Østfyn mellem Nyborg og Odense for at skabe færre gener end dem, passagererne har oplevet her på Vestfyn."
Samtidig med den store sporfornyelse er der også blevet arbejdet med at lave nye perroner på stationerne i Ejby og Gelsted. Da en af de gamle perroner på Ejby Station var fjernet helt, blev der konstateret blød bund i et markant større omfang end forventet ud fra vores prøveboringer. Derfor er Banedanmark nu i gang med at sikre et bæredygtigt underlag ved hjælp af armeret beton.
Arbejdet med denne perron på Ejby Station må derfor forlænges og forventes færdigt sidst i uge 35. Det medfører, at der ikke er stop på Ejby Station i vestlig retning. Aktuel trafikinformation kan fås via rejseplanen.dk.
Det har vi lavet på Vestfyn i 2015:
- 20 km nyt sporunderlag
- ballastrenset 54 km på strækningen
- renoveret seks broer
- udskiftet 30 sporskifter og nedlagt 13 sporskifter
- etableret 15 km nyt dræn
- etableret 5 km grøfter og renset 7,5 km grøfter
- lavet kørestrøms- og sikringsarbejder samt nye perroner på to stationer.
Læs mere her
tags: direktør, Odense, Nyborg, trafikken, Fredericia, Banedanmark,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar