onsdag den 2. september 2015

Brug virksomhedens historie strategisk


Ved at genskabe dele af fortiden – fx i bogform – kan der skabes en fortælling der styrker omdømme, virksomhedskultur og indtjening. Nyt koncept hjælper på vej.De fleste virksomheder kan bruge deres historie aktivt til at opnå nye resultater. Udvalgte begivenheder fra fortiden kan dramatiseres og sammenskrives til en fortælling der viser hvilke kompetencer og værdier der præger virksomheden. "Show it, don't tell it" siger et gammelt forfattertrick og netop brugen af storytelling sikrer, at historien griber læserne og bliver husket. Historien om virksomheden kan bruges strategisk både eksternt og internt. Forudsætningen er, at historierne formidles på en levende og spændende måde. Fokus skal være på de personer og omstændigheder der har formet virksomheden, ikke så meget på kronologien.

Eksternt kan historien distribueres fx i bogform og bruges til at fastholde og tiltrække kunder, samarbejdspartnere, investorer, medier, netværk og dygtige medarbejdere.

Internt kan der skabes en fælles identitet, stolthed og motivation. Særligt i forbindelse med forandringsprocesser - såsom fusioner, ejerskifte, kriser, organisationsændringer eller ny strategi - kan det at se tilbage i historien bidrage til at skabe ny gejst. Medarbejderne indser hvilken historie de er en del af og hvad virksomheden tidligere har magtet og opnået. Historien kan også her formidles i bogform, via intranet eller direkte overfor medarbejderne på møder og i den daglige snak.

Kommunikationsrådgiver, forlægger og forfatter Jan Felland lancerer den 01.09 konceptet DinVirksomhedsHistorie.dk, hvor han tilbyder at formidle og producere virksomheders historie i bogform eller andre formater. "Det handler om at bruge fortiden til at forme fremtiden", udtaler Jan Felland, og understreger dermed fortællingens strategiske sigte.

Jan Felland fortsætter: "De fleste virksomheder har fascinerende historier om pionerånd, mod, succes og vedholdenhed i kriser – personlige omkostninger og sejre, samt de afgørende øjeblikke, hvor alting var på spil og sporene til fremtiden blev lagt. Det er historier der vil gribe og berøre de fleste læsere, og skabe goodwill og troværdighed."

Ifølge Jan Felland skal virksomheder blive bedre til at bruge historierne aktivt: "Hos DinVirksomhedsHistorie.dk kan vi via interviews, research og storytelling nå ind til kernefortællingen og forløse det potentiale som virksomhedernes historier indeholder, så det kan bruges fremadrettet.", siger Jan Felland.

DinVirksomhedsHistorie.dk tilbyder både rådgivning og udførelse af komplette løsninger, afhængig af virksomhedens behov. Ud over trykte bøger tilbydes også e-bøger, digital formidling, film, PR, lager, distribution og meget andet. Yderligere info på www.DinVirksomhedsHistorie.dk.

Læs mere her

tags: interview, virksomhed, omkostninger, strategi, organisation, motivation, forfatter, investor,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar