fredag den 27. november 2015

Land&Skel viser alsidighed i arbejdet med nye projekter i det nordjyske


Med sine to nyeste større projekter markerer landinspektørvirksomheden Land&Skel sig som et markant punkt på landkortet. En teknisk måling af jernbanebroen i Skørping i 2014 samt en igangværende matrikulær udstykning af 36 byggegrunde i Støvring har for alvor markeret virksomheden i det nordjyske, hvor flere spændende projekter venter i fremtiden. Med sine to nyeste større projekter markerer landinspektørvirksomheden Land&Skel sig som et markant punkt på landkortet. En teknisk måling af jernbanebroen i Skørping i 2014 samt en igangværende matrikulær udstykning af 36 byggegrunde i Støvring har for alvor markeret virksomheden i det nordjyske, hvor flere spændende projekter venter i fremtiden.

I sommeren 2014 stod Land&Skel overfor deres til dato største tekniske opgave, da de blev hyret af bygherre BaneDanmark og hovedentreprenør Aarsleff til at bistå med teknisk måling i forbindelse med etableringen af en underføring ved jernbanebroen i Skørping. Den eksisterende overgang for byens biltrafik, der førhen gik over jernbanen, skulle lukkes til fordel for en underføring, hvor trafikken ikke længere ville blive berørt af togets mange daglige passager gennem byen. Opgaven bestod derfor, for landinspektørvirksomheden, konkret i at foretage afsætning og kontrolmåling på brodækket, samt stå for en efterfølgende kontrolmåling, når brodækket var blevet flyttet på plads.

Undervejs i processen stod det dog klart, at virksomhedens mangeårige erfaring og kompetencer kunne udnyttes til flere både større og mindre opgaver, der opstod som projektet skred frem. Blandt andet endte landinspektørerne ligeledes med at stå for afsætning af de spunsvægge, der skulle bære selve brodækket. Byggeriet blev udført ved, at brodækket blev støbt i en træskabelon ved siden af jernbaneskinnerne. Dette foregik ved, at man, til at begynde med, gravede et stort hul i jorden ved siden af skinnerne, hvor man lagde jernplader ud i bunden for at stabilisere det stillads, hvorpå skabelonen til brodækket skulle bygges. I skabelonen støbte man brodækket, hvorefter de omkringliggende skinner blev fjernet og jorden gravet væk, så brodækket kunne flyttes på plads. Samtidig blev brodækket kontrolmålt for at sikre, at skabelonen ikke havde ændret sig undervejs i støbningen. En afgørende måling, der stillede store krav til målingsinstrumenterne og kalibreringen af disse samt lagde et afgørende ansvar over på landinspektørerne.

Etableringen af underføringen betød konkret for togtrafikken, at alt togdrift blev indstillet i en periode på tre uger, hvor togpassagererne i stedet måtte benytte sig af togbusser. Fejl i målingerne kunne således betyde udsættelse af etableringen og hermed gener for de berørte passagerer. Yderligere ville det koste hovedentreprenøren, Aarsleff, op mod 100.000 kr. i timen for det ekstra arbejde, hvis projektet ikke blev færdigt til tiden. Med Land&Skel som landinspektører forløb projektet succesfuldt og projektleder fra Aarsleff, Søren Nielsen, udtalte efterfølgende, at "Projektledelsen havde været glade for samarbejdet" og at Land&Skel havde overholdt de tidsplaner og aftaler, der var blevet indgået.

Næste store projekt for landinspektørerne gik i gang d. 28. december 2014, da virksomheden blev kontaktet af Anders Rye-Andersen fra Støvring, om hvorvidt de ønskede at afgive tilbud i forhold til udstykningen af Høje Støvring, der udgør 36 byggegrunde umiddelbart syd for Støvring. Dette sagde Land&Skel naturligvis ja tak til, og de endte med at vinde den matrikulære del af opgaven. Konkret bestod denne opgave i at udarbejde den endelige plan for fastlæggelsen af skellene for ydergrænsen til færdiggørelse af udstykningsplanen, så den videre projektering for ingeniørfirmaet Orbicon kunne gå i gang. Ligeledes skulle der foretages fladenivellement af arealet, så Orbicon kan projektere kloak, vandledninger, veje med videre i forhold til udstykningsplanen kontra terrænets udformning. Undervejs opstod der behov for supplerende arbejde, eksempelvis i forbindelse med anlæg af kloak. Her skulle der udarbejdes en deklaration, der sikrede kloakledningen for fremtiden, idet ledningen løber over anden mands jord. Denne del stod landinspektørerne ligeledes for, ligesom at de stod for at indmåle og aflevere alle data for kloak og vand. Udstykningen i Støvring er derfor endnu et eksempel på et projekt, hvor Land&Skel beviser, at de kan varetage og afslutte omfattende projekter, hvor løbende uforudset arbejde samtidig bliver løst. Denne alsidighed lover godt for virksomheden i forhold til fremtidige opgaver på både det tekniske og matrikulære område.


Læs mere her

tags: Danmark, december, trafikken, stillads, jorden, virksomhed, projektleder, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar