tirsdag den 16. februar 2016

Ambassadørkoncept giver løft til SMV´ers eksport


I foråret 2015 uddannede Eksport Kredit Fonden en række eksportambassadører hos blandt andet Jyske Bank. Ambassadørerne skal fremme især mindre og mellemstore firmaers internationale vækstmuligheder, og allerede nu giver indsatsen bonus.Man har et fantastisk produkt, som man gerne vil sælge i andre lande, men hvordan skaffer man den risikovillige kredit, der skal til for at få produktet ud over rampen Præcis det spørgsmål stiller i tusindvis af små og mellemstore virksomheder (SMV'er) sig, og nu er mange af dem kommet betydeligt tættere på svaret.

Eksport Kredit Fonden (EKF) har intensiveret sit samarbejde med landets største banker, der i løbet af 2015 har fået uddannet særlige eksportambassadører med stor indsigt i, hvordan man opnår kredit i banken med hjælp fra EKF. Bankerne er virksomhedernes naturlige økonomiske sparringspartner, og derfor er det ifølge EKF optimalt, at man starter med at klæde dem ordentligt på. Inden ambassadørkonceptet var det nemlig ofte for svært at få bygget bro mellem de mindre virksomheder og banker på den ene side og EKF på den anden side, men det er blevet nemmere nu, og det har da også materialiseret sig i nogle håndgribelige beviser:

– Vi har via eksportambassadørerne i bankerne sikret ekstra kreditter til SMV'er for mere end 50 millioner. Vel at mærke kreditter, som sandsynligvis ellers aldrig ville være givet. Det har allerede nu skabt vækst i samfundet, og vi forventer, at samarbejdet med bankerne vil sikre SMV'erne kreditter for et endnu større beløb de kommende år, når ordningen er fuldt implementeret, siger Kim Richter, der er direktør for SMV-afdelingen hos EKF.

Godt for samfundet

Hos Jyske Bank, der har uddannet 25 eksportambassadører, er der også stor tilfredshed med de nye tiltag: – I samarbejde med EKF tilbyder vi en mulighed, der i sidste ende kan gøre en enorm forskel for mange firmaers vækst. Vi lever i en globaliseret verden, hvor handel med udlandet er vigtig for selv de mindste danske virksomheder, og derfor kan eksportkreditter i fremtiden blive et vigtigt samfundsøkonomisk element, forklarer Rune Møller, der er forretningsdirektør i Jyske Bank Erhverv.

Direktøren påpeger, at danske virksomheder oplagt kan bruge EKF til at finansiere erobring af nye eksportmarkeder – også mere risikobetonede satsninger på oversøiske markeder.

En af de virksomheder, der har haft stor glæde af konceptet, er handelsfirmaet Senobis fra Næstved. Virksomheden manglede likviditet til et eksportfremstød i Grønland, og det hjalp Jyske Bank i samarbejde med EKF med at finde en løsning på.

– Vi fik en livgivende kredit til et nyt forretningsområde, som vi har igangsat med succes. Der er skabt ti nye arbejdspladser direkte på grund af kreditten, og vi ville aldrig selv have haft mulighed for at rejse tilstrækkelig likviditet til den hurtige vækst. Vi ville heller aldrig have fundet ud af muligheden med EKF, hvis det ikke var for Jyske Bank, siger direktøren for Senobis, Thomas Skov.

Senobis beskæftiger cirka 45 medarbejdere i dag, og yderligere ti forventes at komme til i 2016 på grund af kreditten.

Fakta: Jyske Bank A/S er Danmarks tredjestørste bank med over 4.000 medarbejdere og cirka 200.000 aktionærer. Banken tilbyder finansielle løsninger til både privatpersoner og erhvervskunder i sine 100 danske og fire udenlandske afdelinger.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, økonomi, Næstved, Næstved, Jyske Bank, udland, Grønland, virksomhed, 2016, samfundsøkonomi, privatperson, Fakta, kaffe,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar