fredag den 25. marts 2016
Byggevirksomheder fokuserer på produktbranding og måler ikke kundetilfredshed
For meget fokus på produktmarkedsføring og manglende viden om kundernes opfattelse forhindrer danske byggevirksomheder i at udnytte deres vækstpotentiale.Selvom de fleste virksomheder inden for byggebranchen mener, de er kendt for det, de gerne vil være kendt for, er det kun 34%, der rent faktisk har tjekket, hvordan kunderne opfatter dem. Det viser en brancheanalyse, foretaget af Koncept Marketing på Byggeri 2016 i Fredericia.
Koncept Marketing, der er specialiserede i branding af byggevirksomheder har i samarbejde med analysebureauet Enigma Insight adspurgt i alt 65 virksomheder på Byggeri16 vedr. branding af virksomheden og deres produkter.
Hele 92% af 65 adspurgte virksomheder mente, at de havde det rigtige image, men kun 34% af de adspurgte virksomheder har inden for de sidste to år foretaget en kundeundersøgelse, Det betyder i bund og grund at 66% af virksomhedernes ikke ved, om kundernes opfattelse af virksomheden matcher, hvad de selv tror.
"Det overrasker mig, at så mange brands er udokumenterede. Vi anbefaler klart, at man får tjekket sit image i en kundeundersøgelse hvert andet år for at sikre, at virksomhedens kommunikation hænger sammen med det image virksomheden har i virkeligheden. En kundeundersøgelse giver nemlig et godt praj om, hvad man gør godt, men også hvor der er forbedringspotentiale og det er nødvendig viden, hvis man vil styrke sit brand", lyder det fra Anette Maria Christensen, Koncept Marketing. Det kommer bag på brandingeksperten, at så få virksomheder indenfor byggeriet foretager en jævnlig kundemåling. En kundeundersøgelse har nemlig flere fordele:
"Man får gennem en kundeundersøgelse en værdifuld indsigt i virksomhedens brand, opfattelse af virksomhedens produkter og kundernes købsoplevelse. Med den viden kan man optimere virksomhedens drift og service og dermed bedre imødekomme kundernes specifikke ønsker og behov. Det styrker alt sammen kundeoplevelsen og dermed også virksomhedens omdømme," fortsætter Anette Maria Christensen.
Byggevirksomhederne fokuserer på produktbranding
Undersøgelsen foretaget på Byggeri 2016 viste også, at hele 92% af de adspurgte virksomheder gerne vil være mere synlige i markedet og dermed mere kendte. Flertallet har dog mere fokus på at brande produkter frem for at brande virksomheden. En tidligere undersøgelse fra Koncept Marketing har imidlertid påvist, at troværdighed vinder over produktkvalitet i købsprocessen.
"Troværdighed skabes af virksomhedens brand. Så når byggebranchen satser så massivt på produktbranding fremfor corporate branding, overser man, at det i virkeligheden er firmaets troværdighed, der hiver ordren i land", afslutter Anette Maria Christensen, Koncept Marketing.
Læs mere her
tags: markedsføring, virksomhed, 2016, Fredericia, kommunikation,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar