lørdag den 16. juli 2016
Banedanmark skal udføre omfattende fornyelse af Køge Bugt-banen over sommeren
Banedanmark er i gang med en omfattende fornyelse af S-togsstrækningen på Køge Bugt-banen fra Dybbølsbro i København til Køge Station. Det betyder, at strækningen delvist vil være spærret for togtrafik fra den 4. juli til den 28. august.De forberedende arbejder startede allerede op den 8. juni ved Hundige Station, hvor der ombygges spor. Mellem Ølby og Køge er Banedanmark i gang med at ramme fundamenter til nye kørestrømsmaster.
Fornyelsen af Køge Bugt-banen indeholder tre projekter fornyelse af spor mellem Hundige og Køge, udskiftning af kørestrømsanlæg fra Dybbølsbro til Køge og renovation af 24 broer på hele strækningen. De udføres samtidigt for at forstyrre passagerer og naboer til strækningen mindst muligt.
Sikrer mere velfungerende bane
"Det er et stort og komplekst fornyelsesprojekt, vi skal i gang med. Vi udfører hele tre projekter på én gang, hvor vi skal ombygge spor, udskifte kørestrøm og renovere broer på strækningen. Vi ved, at det er til gene at lukke strækningen for togtrafik for de daglige brugere af Køge Bugt-banen samt naboer til banen, men spor og sporkasse på strækningen er efterhånden så slidt, at det skal udskiftes," siger Tom Møller Rasmussen, projektchef i Banedanmark.
"Arbejdet er derfor nødvendigt for også fremadrettet at sikre en velfungerende S-bane, så køreplanen kan overholdes uden hastighedsnedsættelser på grund af spor- eller vindforhold på strækningen. Når fornyelsen er afsluttet med udgangen af august, vil gevinsterne være mere stabil drift, og færre forsinkelser på strækningen til gavn for passagererne."
"Når vi foretager en så gennemgribende fornyelse, som er tilfældet med Køge Bugt-banen, og det samtidig foregår i tæt bebyggelse, så kan det i perioder ikke undgås, at der vil være en del støj for de nærmeste naboer til banen. Vi informerer løbende om eventuelle gener for naboerne, og håber på forståelse, mens vi udfører arbejderne."
Nyt kørestrømsanlæg
Kørestrømsmasterne på Køge Bugt-banen står med en afstand på op til 70 meter, og det kan i perioder med kraftig vind eller vindstød sætte køreledningerne i svingninger. Det kan medføre driftsforstyrrelser. Derfor bliver kørestrømanlægget på hele strækningen udskiftet med nye master med en afstand på op til 60 meter.
"Vi kan sikre en mere stabil afvikling af trafikken på strækningen ved at udskifte anlægget og lave kortere afstand mellem de nye master. Det betyder, at kørestrømsanlægget ikke længere vil være så vindfølsomt som tidligere," siger Tom Møller Rasmussen.
Solid planlægning
Set i lyset af de problemer, der har været på Østfyn i Kristi himmelfart og pinsen, har Banedanmark haft ekstern revision på hele projektet for at sikre, at udførelsen sker på en robust måde og til den aftalte tid.
"Det er en kompleks opgave at udføre tre projekter på samme tid. Derfor har vi også haft ekstern rådgivning på projektet for at sikre den bedst mulige gennemførelse af projektet, så vi kan åbne strækningen til den aftalte tid," siger Tom Møller Rasmussen.
"Vi bestræber os altid på at færdiggøre vores anlægsarbejder i rette tid, så de planlagte ændringer i køreplanerne overholdes, og passagererne kan regne med, at der igen kan køre tog, når projektet er afsluttet."
Når S-togsstrækningen genåbnes for togtrafik vil der være arbejder på kørestrømsanlægget som vil blive udført om natten, så det ikke generer den daglige togdrift på strækningen. Arbejdet fortsætter frem til udgangen af 2017.
Arbejder, der skal udføres:
44 km sporombygning med nye skinner og sveller
31 km ballastrensning (skærver i sporet)
8 km ballastudskiftning
Udskiftning af 31 sporskifter
Mindre renoveringsarbejder på 24 broer
80 km fornyelse af kørestrømsanlægget.
Totalspærring:
Fra den 4. juli til den 19. juli vil der være indsat togbusser fra Åmarken til Køge
Fra den 20. juli til den 28. august vil der være indsat togbusser mellem Køge og Hundige
Læs mere her
tags: København, Køge, trafikken, vindstød, S-tog, Hundige, Banedanmark,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar