tirsdag den 12. juli 2016

Nyt asfaltprodukt giver bedre miljøregnskab


Lars Holm fra Greve er tiltrådt som salgskonsulent i SuperAsfalt A/S, der fra Danmarks nyeste og mest moderne asfaltfabrik i København nu går ind på det danske marked med et unikt, miljøvenligt asfaltprodukt baseret på bl.a. genbrug af tagpap. Ikke alene kommuner, men også private virksomheder i industri- og havneområder kan forbedre deres miljøprofil og få grøn samvittighed med BituAsfalt.Lars Holm har beskæftiget sig med asfalt i flere år. Først som sælger af det svenske produkt Potmix Asphalt Repair og de seneste par år som sælger hos TF-Technologies, Fredensborg, der bl.a. producerer nivelleringsudstyr til asfaltudlæggere verden over.

Men Danmarks nyeste og mest moderne asfaltfabrik er netop færdigbygget på Prøvestenen i København, og allerede i opbygningsfasen slog virksomheden kløerne i den erfarne vejkonsulent. Så nu står der SuperAsfalt A/S på visitkort hos den 45-årige salgskonsulent fra Greve, som har brugt foråret på at forberede sig på de besøg, der allerede nu er i gang hos kommuner og private virksomheder om mulighederne for at anvende mere miljøvenlig asfalt til alt fra veje, stier og parkeringspladser til industri-, havne- og erhvervsområder.

Ny teknologi giver nye muligheder
SuperAsfalt A/S producerer også traditionel asfalt på værket, men virksomheden satser meget på deres unikke BituAsfalt, der har den grønne profil, som markedet i dag efterlyser.

Eksempelvis kan vi gennem avanceret teknologi udvinde den olie, der er i tagpap og bearbejde den til bitumen, som er det sorte bindemiddel i asfalten. Dermed sparer vi atmosfæren for 6.000 tons CO2, hver gang vi producerer 100.000 tons asfalt. Herudover sparer vi på råolien, der ellers ville skulle bruges til at udvikle ny bitumen. Men ikke mindst så genbruger vi den tagpap, der ellers skulle være sendt til forbrænding som affald, så den i stedet indgår i et nyt kredsløb, pointerer Lars Holm.

Bidrager til at nå klimamål
Det nye asfaltværk er placeret på Prøvestenen af én simpel grund: 70 procent af de råvarer, der indgår i asfalt, kommer ind med skib. Dermed reduceres transportomkostningerne væsentligt, idet de store mængder råstoffer, der anvendes til asfaltproduktion, er billigere at fragte med skib i forhold til på lastbil. Dermed spares også trængsel på vejene, og er dermed også mindre belastende for miljøet.

Danmark har jo forpligtet sig til at udlede mindre CO2, og det krav går jo videre ned til kommunerne, som hver især derefter har lagt en klimaplan, der både omfatter deres egne bygninger og veje, men også de borgere og virksomheder, der ligger i deres lokalområde. Jeg ved godt, at kun de færreste tænker asfalt ind i den sammenhæng, men det hele bidrager jo i det store miljøregnskab, påpeger Lars Holm.

Også muligheder i Sydsverige
Det er ikke alene de danske kommuner og virksomheder på Sjælland, der får glæde af den nye og mere miljøvenlige asfaltproduktion. Også Sydsverige kan få leveret den nye BituAsfalt fra SuperAsfalt.

Placeringen ved havnekajen giver jo ikke alene nem adgang til at få råvarer ind. Vi kan også sejle den færdige asfalt ud igen, og så er det sydlige Sverige jo inden for rækkevidde, siger Lars Holm.

I modsætning til de andre aktører i asfaltbranchen lægger SuperAsfalt ikke selv asfalten ud, men samarbejder med entreprenører.

Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, København, lastbil, klimamål, Sjælland, regnskab, råvarer, virksomhed, samvittighed, omkostninger, teknologi, Greve, miljøvenlig, atmosfære, miljø, miljøvenligt,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar