lørdag den 17. september 2016

Dansk nethandel har store muligheder for eksport til vores nordiske nabolande.


Salget på nettet er stødt stigende. Det er det i Danmark, og det er det i Europa. Der findes hele tiden nye måder at handle sammen på, og kanalerne flytter sig fra traditionelle kanaler til at være omnichannel. Det kan nogle gange være svært at følge med.Derudover kræver det sit at holde sig konkurrencedygtig. Det siges jo faktisk fra FDIH, at grænsehandlen faktisk er stigende – ikke som vi kender den med køb af øl, sodavand og slik ved den dansk/tyske grænse, men fordi at internethandlen trækker en stor del af læsset. Det gør det, at vi som danske webshops, kan have svært ved at følge med, når man er oppe mod store konkurrenter fra Tyskland, England og Kina. Det er dog ikke kun en negativ tendens. Det er om at se mulighederne.

Det har den Støvring-baseret onlinevirksomhed Globaltools.dk gjort. De sælger værktøj online til danske kunder – men har også udvidet markederne til Sverige og Norge med domænerne globaltools.se og globaltools.no. "Det er jo ikke kun danskere, som er dygtige til at bruge Googles gennemsigtighed og tilgængelighed. Vores nordiske naboer har samme tendenser.

Vores erfaringer hidtil har vist, at vores nabolande er meget interessante for os – og vi er interessante for dem. Vi har nogle muligheder fra det danske marked – som der er stor efterspørgsel på i Sverige og Norge." René Georg Jensen fra den danske ambassade i Stockholm udtaler, at" Værktøj og byggevarer som sælges online er i kraftig vækst. Vi ser vækstrater på op til 32 %. Men det er også min opfattelse, at konkurrencen på det svenske online marked ikke er særlig stor.

Væksten kommer derfor efter min opfattelse fra et lavt udgangspunkt, og vi har derfor kun set begyndelsen. Der er ingen tvivl om, at danske webshops har gode muligheder for at gøre en god forretning her i Sverige". Den svenske ambassade har hjulpet Globaltools på vej på det svenske marked. René Georg Jensen fortsætter:

"Ud fra vores analyse, kan vi se, at Globaltools har sin berettigelse på det svenske online marked. Når der bliver taget højde for sprogmæssige og kulturelle forskelle, så har svenske kunder tillid til danske webshops som Globaltools. Kvalitet, service og pålidelige samarbejdspartnere er også foretrukket her i Sverige lige som de er i Danmark. Noget kan da også tyde på, at Globaltools gør noget rigtigt. Alene i det første halvår af 2016 er salget steget markant i Sverige.

"Da vi først fik rettet vores side til, ud fra hvad var best-practice i Sverige, så har vi oplevet en stærk øget tilgang af svenske kunder. Vi oplever at få ordrer i Sverige, som vi ikke kan drømme om at få igennem i Danmark. Vi gør derfor hvad vi kan i øjeblikket for at imødekomme den stigende efterspørgsel i Sverige, og har derfor valgt at øge vores indsats på det svenske online-marked – Bagefter vil vi kigge det norske online marked efter i sømmende" fortæller indehaver af Globaltools, Stefan Berg.

Læs mere her

tags: England, Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Europa, internet, Stockholm, Google, ambassade, Kina, virksomhed, 2016, sprog, konkurrence, FDIH, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar