mandag den 18. november 2013

At turde skynde sig langsomt

"Det er vigtigt at turde skynde sig langsomt. Ellers går tingene simpelthen for stærkt. Og så kan man ikke håndtere dem." Michael Rousing, indehaver og stifter af Rousing VVS i Valløby uden for Køge, ved hvad han taler om. Vi sidder på førstesalen af hans private bolig. Hele førstesalen er et åbent, lyst kontorlandskab med udsigt over markerne, som er nabo til huset.

Efter at have drøftet forretningsplan og idégrundlag med en god ven af familien, kaster han sig ud i opgaven med at blive selvstændig erhvervsdrivende. Med baggrund som ansat i en af de største virksomheder inden for branchen igennem mange år, vælger han at starte selv. Det bliver en flyvende start.

Succesen er ikke udeblevet. Timingen har været god. Virksomheden er hurtigt vokset fra at favne over Michael alene, til i dag at danne rammerne om i alt 5 personer. Udover Michael selv, som er autoriseret VVS mester, er der tre svende og en arbejdsmand.

"Det har været en flyvende start. Vi har simpelthen haft alt for travlt. Men set i bakspejlet kan jeg også se, at det har været nødvendigt. For at komme ind de rigtige steder. For at skabe os et navn. I dag kører vi rigtig meget. Vi dækker et stort geografisk område, som strækker sig her fra Køge området ud over Roskilde, Greve, ja, helt ind til København. Det er da dejligt. Men vi bruger for meget tid på transport. Specielt hvis vi lige skal smutte hjem og hente en ting. Så min plan er nu at gøre os stærkere her i lokalområdet. Jeg bruger mere og mere af min tid på at synliggøre os her. For der er rigeligt at lave her i området."

Michael gør en dyd ud af at overholde sine aftaler. En løftestang i virksomheden har været at indføre arbejdsredskaber for hele personalet. Simpelthen for at samle registreringen af alle aktiviteter, så alle har adgang til de samme oplysninger. Samtidig bliver det administrative arbejde lettet i den anden ende, når registreringen sker hurtigt og rigtigt første gang.

Virksomheden bruger i dag Stellar, som er en komplet løsning, hvor al forbrugt tid og materialer bliver registreret på arbejdssedler ved hjælp af håndscannere. Systemet er bygget ovenpå et økonomisystem, som er integreret til grossister, e–faktura, lønsystemer og erhvervsbanksløsninger. Det har været en vigtig beslutning for Michael, fordi det har givet øjeblikkelige gevinster for alle.

"I starten var mit skrivebord og hele gulvet her på kontoret dækket af arbejdssedler. Jeg sad og tjekkede på kryds og på tværs. Timer. Vareforbrug. Det var tidskrævende. Det var en opgave, jeg ikke så frem til med glæde. I dag er alting vendt på hovedet. For vi sidder ikke på bagkant og registrerer tingene mere. Alle svendene registrerer alting selv. De gør det når opgaven er afsluttet. Så glemmer de ikke noget. Samtidig får vi et faktureringsgrundlag med det samme. Slut med at sende fakturaer flere uger efter vi har udført en opgave. Det virker mere professionelt. Jeg har også bemærket en væsentlig sidegevinst, nemlig at vi ikke har noget svind. Det er noget, vi alle er stolte af her i huset", konstaterer Michael Rousing med et smil.

At vælge EDB system i en virksomhed stiller krav. Et af dem er, at man ved, hvad man leder efter. Her valgte Michael at trække på en kammerat, som i forvejen bruger Stellar i en lignende virksomhed. Han lænede sig meget op ad kammeratens erfaringer og brugte dem som basis i sin videre undersøgelse af mulige løsninger.

"Jeg endte med at vælge den løsning, min kammerat nu havde haft så gode erfaringer med. Stellar er dejlig nemt at have med at gøre. Det er godt for sådan en som mig, som absolut ikke er nogen ørn til EDB. Mit håndværk er jo at skrue og være ude hos mine kunder. Jeg skal ikke sidde foran skærmen hele dagen lang. Stellar løser de daglige opgaver let og hurtigt, så det er faktisk utrolig lidt tid, jeg bruger på systemet. Det er godt for mig. Så kan jeg nemlig gøre det, jeg bedst kan lide. At besøge eksisterende kunder. Og støve nye op. Det er også ret fedt at det er så nemt at lave en faktura uden at skulle have en bogholder ind over opgaven. Det kører rigtig godt. At jeg så også har et system, jeg roligt kan vokse i er et stort plus. Ikke noget med fordyrende udvidelser, bare fordi jeg skal have plads til flere kunder eller varer i systemet."

Michael har naturligvis også nogle gode råd med på vejen til andre kolleger i branchen, som gerne vil styre deres administration og opgaver bedre.

"Jeg har aldrig så travlt, at jeg nærmest falder af stolekanten af bar utålmodighed. Jeg har lært, at det giver respekt at overholde sine aftaler. Så noget af det, jeg bruger meget tid på nu, er at lære at sige nej. Det er det mest professionelle. Omkring selve indførelsen af systematik i virksomheden, vil jeg til enhver tid anbefale man trækker på al den hjælp, man kan få. Brug din leverandør af systemet, for han har erfaring fra hvordan andre bruger systemet. Brug en kollega i branchen. Involvér dine medarbejdere, for de spiller en stor rolle, da de skal bruge systemet hver dag. Min erfaring er, at hvis man skynder sig langsomt, går det godt ", slutter Michael af.
 

Læs mere her

tags: København, økonomi, Køge, selvstændig, Roskilde, virksomhed, Greve,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar