søndag den 17. november 2013

Værdibaseret ledelse modefænomen eller effektiv ledelsesstrategi

Værdibaseret ledelse er de seneste år kommet på dagsordenen som et fænomen, der i lynende hast indtager de danske virksomheder. Fra hele landet lyder det fra chefer og ledere, at en værdibaseret strategi er vejen frem, hvis man ønsker øget engagement fra medarbejderne, konkurrencefordele og et unikt image.

Succeshistorierne er mange, men også kritiske røster vinder frem. Er værdibaseret ledelse blot et modefænomen, som alle tilslutter sig uden egentlig at kende til indholdet Er værdibaseret ledelse endnu en metode til at få medarbejderne til at føle mere ansvar og pligt overfor virksomheden Spørgsmålene er mange og berettigede.

I en tid hvor forandringsparathed og udvikling er essentielle kendetegn ved vort moderne samfund og et væsentligt omdrejningspunkt for virksomheders konkurrencedygtighed, stilles der store krav til engagement og samarbejde. Ny viden forældes hurtigt, og virksomhederne skal konstant holde sig ajour med nye trends og behov hos kunderne, som er børn af i dag og derfor hurtigt skifter præferencer og meninger.

Samtidig stiller medarbejderne sig ikke længere tilfredse med det traditionelle kontorarbejde. Selvidentitet og anerkendelse er tæt forbundne med karrieren, og der forventes arbejdsvilkår, hvor man som medarbejder kan blomstre både fagligt, socialt og personligt.

Værdibaseret ledelse kan under de rette forudsætninger medvirke til at skabe samhørighed blandt en gruppe medarbejdere, der til stadighed bliver mere og mere individualistiske, og i en tid hvor kravene til virksomhedens egnethed og fremskridt forøges dag for dag.
Metoden tager udgangspunkt i de visioner og forventninger, som virksomheden møder både internt og eksternt. Derudfra besluttes hvilke idealværdier, virksomheden ønsker at stile efter og forbedre sig i henhold til.

Mange har dog knækket halsen på det nye fænomen, som under de forkerte omstændigheder risikerer at blive en ligegyldig facade, som hverken ledelse eller medarbejdere føler sig bekendte eller trygge ved. Medarbejderne gør grin med værdierne og oplever skellet mellem ledere og øvrige medarbejdere som forøget, hvorved værdierne får den modsatte effekt end tilsigtet.

Værdibaseret ledelse kan dog sagtens være en yderst effektiv ledelsesstrategi, såfremt der tages højde for virksomhedskulturen og de enkelte medarbejderes ressourcer og forudsætninger for at samarbejde med ledelsen om at føre de nye værdier ud i livet – ikke blot på papiret, men også i praksis via den daglige adfærd på arbejdspladsen. Skal værdibaseret ledelse lykkes, kræver det indsigt, viden og strategi.

Er De interesseret i, hvorledes værdibaseret ledelse indføres på effektiv vis, er en erhvervspsykologisk uddannelse hos Aktiv Kurser / Probana værd at overveje. Her bliver der sat fokus på de temaer og emner, som netop nu er aktuelle i det danske erhvervsliv.

For yderligere information se http://www.probana.com/epu.asp.
De er endvidere altid velkommen til at kontakte Aktiv Kurser / Probana på tlf. 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, Probana, psykologi, strategi, konkurrence,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar