mandag den 20. januar 2014

Nu kan borgere få digital straffeattest

Rigspolitiet har givet adgang til, at borgere kan indhente en elektronisk straffeattest ved brug af nem-id. Det er en lettelse for både borgere og virksomheder, som står og skal ansætte, vurderer Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv har gennem de seneste år arbejdet på at få en elektronisk løsning til at indhente straffeattester til brug for de jobansøgere, hvor arbejdsgiver, som en del af den samlede vurdering af ansøgeren, kræver en straffeattest.

"Den elektroniske straffeattest vil udgøre en lettelse både for arbejdsgiverne og ansøgerne, idet parterne nu ikke længere skal vente på, at politiet får lavet attesten, og at ansøger får afhentet attesten på det lokale politikontor. Den elektroniske løsning gør det hurtigere og lettere for begge parter at få afklaret, om man vil kunne ansætte vedkommende, eller om der er behov for en yderligere dialog," siger Lars Alexander Borke, procesdirektør, Dansk Erhverv.

Han understreger dog, at straffeattesten kun bør udgøre en del af den samlede vurdering, når man ansætter en kandidat til et job.

Dansk Erhverv har deltaget i en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget i Det Kriminalpræventive Råd (DKR), hvor man gennem de seneste to år har haft en løbende dialog med Rigspolitiet omkring indførelsen af den elektroniske straffeattest.

Projektet har desværre været udskudt nogle gange. Derfor er Dansk Erhverv meget tilfreds med, at løsningen nu er gennemført.

Bestilling af den elektroniske straffeattest er beskrevet nærmere på politiets hjemmeside: https://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/privat_straffeattest/

Læs mere her

tags: direktør, politi, virksomhed, jobansøger, arbejdsgiver, borgerservice,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar