mandag den 23. juni 2014

Den nye metrotrappe i Frederiksborggade forventes først klar i forsommeren 2015

Den nye metrotrappe, der skal forbinde Frederiksborggade med passagertunnelen under Nørre Vold, bliver forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan. - Vi forventer, at trappen bliver færdig i løbet af forsommeren 2015. Der har desværre været nødvendigt helt at skifte den tekniske metode pga. udfordringer med håndtering af et lerlag i 16 meters dybde under Frederiksborggade. Og det har forsinket projektet, fortæller Banedanmarks projektchef Niels Andersen.

Fra start af var der valgt at bruge en bestemt arbejdsmetode (jet-grouting), hvor jord erstattes med specialbeton. I 16 meters dybde var der imidlertid et lerlag, der bevirkede, at betonblandingen blev for porøs, hvorfor der ikke kunne støbes en tilstrækkelig stærk bundplade til at modstå presset fra grundvandet.

- Vi er i stedet gået over til en alternativ frysemetode, hvor jorden fryses ned til minus 21 grader i 16 meters dybde. Nedfrysningen stabiliserer jorden og sikrer, at der ikke strømmer vand ind, når vi graver under grundvandsspejlet, forklarer Niels Andersen.

Udvidet arbejdstid under jorden
En forudsætning for, at metrotrappen kan blive færdig i forsommeren 2015, er at der også arbejdes under jorden i aften- og nattetimerne fra medio juli.

Hidtil har arbejdstiderne på byggepladsen været mandag-fredag kl. 07-19 og lørdage kl. 08-17.

Aktiviteterne om aftenen og natten vil udelukkende foregå under gadeniveau. Over jorden vil der ikke være et øget aktivitets- og lydniveau sammenlignet med i dag. Og der vil ikke foregå leverancer og transporter til og fra byggepladsen i aften- og nattetimerne.

Arbejdet udføres i henhold til Københavns Kommunes "Forskift for visse miljøforhold ved midlertidige bygge- og anlægsarbejder". Det vil sige, at lydniveauet i gadeplan vil holde sig under kommunens grænseværdi for støj fra arbejder udført i aften- og nattetimer.

Banedanmark er i løbende dialog med København Kommunes Center for Miljøbeskyttelse, og entreprenøren etablerer støjdæmpende foranstaltninger for at sikre, at den gældende støjgrænse bliver overholdt.

Forsinkelsen af metrotrappen får ingen betydning for tidsplanen for ombygningen af Nørreport Station. Den nye plads indvies fortsat officielt i starten af januar.

Læs mere her

tags: København, jorden, Frederiksborg, arbejdsmetode, arbejdstid, miljø, grundvand, Banedanmark,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar