Med et nyt koncept for sagsbehandlingen og et offentligt katalog over sagsbehandlingstider gør Køge Kommune det nu mere enkelt og overskueligt for de virksomheder, som søger tilladelser, dispensationer og bevillinger hos kommunen. Køge Kommune har i en årrække arbejdet med at forbedre kommunens service overfor erhvervslivet, og nu bliver det endnu lettere at være virksomhed i Køge Kommune. Faste sagsbehandlingstider og et nyt system, der inddeler sagerne i hvide, grønne, gule og røde sager skal gøre det nemmere for virksomhederne at overskue sagsforløbet.
Borgmester Flemming Christensen forklarer om baggrunden for det nye koncept:
"I Køge Kommune vil vi være en central samarbejdspartner for vores erhvervsliv i arbejdet for at skabe vækst og jobs. Det gælder, når vi tiltrækker store investeringer i infrastruktur og byudvikling; men det gælder især, når vi er i direkte kontakt med virksomhederne i vores sagsbehandling. Opleves det nemt og positivt at være i kontakt med Køge Kommune, så er det godt for vores lokale virksomheders udviklingsmuligheder - og arbejdet for at tiltrække virksomheder hertil".
Det kan virke uoverskueligt at have en sag til behandling hos kommunen, og virksomhederne kan savne information i processen. Nogle sager er simple og glider lige igennem. I andre sager skal virksomheden måske levere mere materiale eller sagen skal behandles i flere afdelinger. Det øger sagernes kompleksitet, og dermed sagsbehandlingstiden.
Men det kan være svært for virksomhederne at forstå, hvorfor deres sag er mere eller mindre kompleks, og hvad det betyder. Det er det, kommunen ønsker at gøre noget ved. Erhvervssagerne inddeles nu i farvekoder efter, hvor komplekse de er, og det er kommunens håb, at det skal øge virksomhedernes forståelse for sagsbehandlingen og lette dialogen med virksomhederne i de konkrete sager.
Mads Andersen (K), formand for Køge Kommunes Erhvervs- og Arbejdsmarkeds Udvalg forklarer:
"Nu bliver det lettere for virksomhederne at forstå, hvad det er, der sker, når de har en sag hos kommunen. Virksomhederne får overblik over hele sagsforløbet, en fast kontaktperson og tidshorisonter, de kan regne med. Det letter virksomhedernes planlægning, og giver dem mulighed for at føre dialog med kommunen på en helt ny måde."
Det nye koncept, som også rummer løbende evalueringer af virksomhederne oplevelse og tilfredshed med Køge Kommune, indføres i første omgang i jobcentret, erhvervsservice og de afdelinger i Teknik- og Miljøforvaltningen, som har med byggesager, plansager, natur- og miljøsager, gravearbejder og trafik at gøre.
Formanden for Køge Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, Mette Jorsø (V) uddyber:
"Vi har længe arbejdet målrettet for at gøre sagsbehandlingen i Teknik- og Miljøforvaltningen mere enkel og effektiv overfor både borgere og virksomheder. Senest har vi sænket sagsbehandlingstiden for byggesager, og nu indfører vi en fast spørgeskemaevaluering af virksomhedernes oplevelse af sagsbehandlingen. Alt sammen noget der skal gøre det lettere at være virksomhed og hjælpe kommunen med at styrke vores service overfor erhvervslivet yderligere".
Det nye koncept er trådt i kraft pr. 1. december 2014, og man kan læse mere om servicemål, sagsbehandlingstider og grønne, gule og røde sager på Køge Kommunes hjemmeside.
FAKTA:
Det nye koncept for servicen overfor erhvervslivet i Køge Kommune inddeler sagerne i fire farvekategorier efter hvor komplekse de er:
De hvide: som er henvendelser, vejledning og besvarelse af spørgsmål fra virksomhederne, men som ikke udmønter sig i decideret sagsbehandling.
De grønne: Ukomplicerede sager, der ikke kræver yderligere oplysninger fra ansøgeren eller tværgående sagsbehandling
De gule: Sager af begrænset kompleksitet, hvor ansøger skal levere flere oplysninger, eller der skal foretages sagsbehandling på tværs af afdelinger og myndigheder.
De røde: Komplicerede sager, hvor der for eksempel skal foretages tekniske undersøgelser, nabohøringer og opsøgende sagsbehandling. Eller sager der skal politisk behandles.
Centralt er også et nyt katalog over servicemål for sagsbehandlingstider indenfor langt de fleste erhvervssager og en fast kontaktperson for virksomhederne. Ligesom der også er defineret servicemål for informationen af virksomhederne i løbet af sagsbehandlingen.
Se mere om det nye koncept 1. december på: www.koege.dk/erhverv
Kontakt:
Borgmester Flemming Christensen: tlf. 56 67 26 00
Formand for Køge Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, Mette Jorsø: tlf. 40 12 59 41
Formand for Køge Kommunes Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalg, Mads Andersen: tlf. 28 72 21 61
Erhvervsservicechef Rasmus Holst-Sørensen: tlf. 22 87 85 66
Planchef Casper Toftholm: tlf. 22 60 20 17
Arbejdsmarkedschef Bjarne Andersen: tlf. 28 79 21 10
Fotos:
Vedlagte fotos er til fri afbenyttelse. Billederne skal krediteres Køge Kommune.
Foto 1: Borgmester Flemming Christensen, Køge Kommune. Foto: Køge Kommune
Foto 2: Mads Andersen, formand for Køge Kommunes Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalg. Foto: Køge Kommune
Foto 3: Mette Jorsø, formand for Køge Kommunes Teknik- og Miljøudvalg. Foto: Køge Kommune
Læs mere her
tags: politi, Køge, december, virksomhed, erhvervslivet, jobcentre, miljø, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar