En opdatering og fremtidssikring af infrastrukturen i og omkring Messecenter Herning. Det er målet for projektet Fremtidens Messecenter Herning (MCH) TimeWorld, som Realdania er gået ind i med 150 mio. kr. En opdatering og fremtidssikring af infrastrukturen i og omkring Messecenter Herning. Det er målet for projektet Fremtidens Messecenter Herning (MCH) TimeWorld, som Realdania er gået ind i med 150 mio. kr.
En opdatering og fremtidssikring af infrastrukturen i og omkring Messecenter Herning. Det er målet for projektet Fremtidens Messecenter Herning (MCH) TimeWorld, som Realdania er gået ind i med 150 mio. kr.
Messecenter Herning og det omkringliggende område er, siden de første bygninger stod fær-dige i 1963, vokset frem ved knopskydning af nyt byggeri, senest med Jyske Bank Boxen. Samtidig tiltrækker stedet i dag et nyt og anderledes publikum til kultur- og sportsbegivenhe-der, og mange ankommer til byen med busser og i tog. Den samlede udvikling har skabt et behov for større sammenhæng og en helhedsplan for området.
En forundersøgelse, støttet af Region Midtjylland og Realdania i samarbejde med Herning Kommune og MCH, konkluderer, at MCH skal bringes ind i fremtiden gennem en nytænkning af centrets fysiske organisering og en helhedstænkning i forhold til omgivelserne og Herning by. Dette projekt har Realdania valgt at støtte med 150 mio. kr.
Tanken er at skabe en helhedsplan for messehallerne, Jyske Bank Boxen og de øvrige byg-ninger i området. I planen indgår også en helt ny oplevelsesattraktion på internationalt niveau kaldet TimeWorld. Der skal etableres et centralt velkomstpunkt, som møder gæsterne, når de ankommer. Dernæst vil de finde rundt i området via en overdækket fysisk forbindelse kaldet "River of Time". De vil kunne bevæge sig rundt i læ for vind og vejr via en slags overdækket indendørsstrøg, som samtidig skal være en oplevelse i sig selv og bringe liv og energi til om-rådet. Det skal være et inspirerende sted, hvor gæster til de mange arrangementer i området har lyst til at opholde sig.
Jesper Nygård, der er adm. direktør i Realdania, siger om projektet:
"I Realdania arbejder vi blandt andet med udvikling af byer og byområder, så de får en større sammenhæng og får udnyttet alle deres potentialer. Opgaven er den samme i messeområdet i Herning, som er vokset op og har bredt sig over en længere årrække. Infrastrukturen i og om-kring messeområdet skal opdateres og fremtidssikres, så det understøtter et moderne, dyna-misk oplevelsessted med både de nuværende og kommende aktiviteter."
Borgmester i Herning, Lars Krarup, siger:
"Herning Kommunes byråd har lige bevilget 150 mio. kr. til projektet, og så er det jo skønt, at Realdania så hurtigt følger trop med lige så mange penge. At Realdania kommer med viden og med penge, primært rettet mod den samlede plan og for at styrke helheden og sammenhæn-gen, ser jeg som en stor gevinst. Det er løftestangen for et højt ambitionsniveau."
Adm. direktør i MCH, Georg Sørensen, siger:
"Vi er rigtig glade for, at både kommunen og Realdania kan se mulighederne i projektet, som vi har arbejdet med i mange år. Jeg er overbevist om, at den samlede plan vil give et stort løft til MCH og dermed til turismen både regionalt såvel som i hele Danmark."
Det er estimeret, at det samlede projekt vil koste 600 mio. kr. I øjeblikket arbejdes der på at finde yderligere projektpartnere.
For yderligere information kontakt:
Pressechef Pia Møller Munksgaard, Realdania, tlf. 29 69 52 49
Adm. direktør i MCH, Georg Sørensen, tlf. 21 40 02 00
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, Jyske Bank, Midtjylland, Region Midtjylland, Herning, penge, energi, byområder,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar