Mange danske SMVer har ikke kapacitet til selv at opdyrke nye eksportmarkeder. Selv nærmarkeder kan være svære at komme ind på. Mange små og mellemstore virksomheder går derfor gennem andre kanaler, når der skal eksporteres især til lande udenfor EU. Give Elementer A/S er en af de virksomheder, der leverer til norsk byggeri gennem sine danske kunder. Norge et nærmarked med særregler
Norge er et af de lande, der har mange særregler, som man som leverandør skal forholde sig til. Det vanskeliggør eksporten for danske SMVer.
Betonfabrikken Give Elementer A/S i Give er blandt dem, der har etableret eksport til Norge på en hurtig, nem og omkostningsfri måde. Virksomheden
eksporterer sine produkter gennem danske kunder og samarbejdspartnere, blandt andet den danske entreprenør Gråkjær A/S, der allerede er veletableret på det norske marked.
"Vi kan prismæssigt være med både i forhold til det norske og danske prisniveau. For os har det været mere naturligt at gå gennem danske samarbejdspartnere, som allerede har skabt kanaler, end at bruge masser af ressourcer på at opbygge nye kontakter og bygge vores eget eksportmarked op fra bunden af," lyder det fra Finn Eskildsen, Give Elementer A/S.
Norge er et attraktivt marked for betonfabrikken og markedet, der er i vækst, er let tilgængeligt sprogligt såvel som kulturelt. Som udgangspunkt minder Danmark og Norge om hinanden, hvad angår erhvervsmæssige og kulturelle aspekter, men Norge er ikke et EU-land. Derfor er der mange særregler, man skal forholde sig til, når man vil levere til Norge. Det gælder blandt andet momsregistrering og told på værktøj og materialer.
Læs mere her
tags: Danmark, Norge, EU, virksomhed, moms, sprog, værktøj,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar