søndag den 8. marts 2015

Øget ansvar til medarbejderne forbedrer bundlinjen

Fundamentet for en højere produktivitet er lagt, hvis medarbejderne får mere ansvar i den daglige drift, viser erfaringerne fra et projekt mellem Dansk Byggeri og 3F Mange virksomhedsledere i bygge- og anlægsbranchen kan blive bedre til at slippe tøjlerne og give ansvaret fra sig. På den måde kan også medarbejdernes ideer bidrage til at øge produktiviteten og omsætningen i virksomheden.

Det viser erfaringerne fra projekt Bedre Bundlinje 2.0, der er skabt af Dansk Byggeri og 3F. I bund og grund handler projektet om, at virksomhederne får øjnene op for de muligheder, der er for at optimere økonomien i bygge- og anlægsprojekter. Og især involvering af medarbejderne og en intern tovholder er vigtig, viser en netop foretaget evaluering fra Teknologisk Institut.

- De virksomheder, der har sat ekstra ressourcer af til en intern tovholder på deres udviklingsforløb og desuden har fået inspiration udefra, har opnået de bedste resultater, fortæller projektleder fra Dansk Byggeri, Almut Kaiser.

Tovholderens opgave er helt lavpraktisk at holde dampen oppe, så de forbedringer, der skal ske, bliver rullet ud i virksomheden. Bedre Bundlinje 2.0 gav ni cases, som konkret viser, hvordan en virksomhed kan bruge redskaber fra projektet.

- Vi fik hjælp af en konsulent, som guidede os til et IT-system, der skulle gøre os mere effektive. Med det digitale værktøj kunne medarbejderne slippe for en masse papirarbejde – og vi kunne spare rigtig meget tid, siger Jørgen Stengel, som er salgs- og produktionsdirektør i en af virksomhederne, der har deltaget i projektet, Stengel Anlæg A/S fra Næstved.

Erfaringerne fra Bedre Bundlinje 2.0 skal nu forædles og videreføres til Bedre Bundlinje 3.0. Her vil tilbuddene til deltagerne blandt andet være en række endagsforløb, så man kan nå ud til flere virksomheder.

- Vi er klar til at brede erfaringerne fra projektet ud til hele byggesektoren. Nøgleordene i Bedre Bundlinje 3.0 bliver samarbejde og bedre kommunikation på tværs i virksomheden. Samtidig skal medarbejderne have en mere aktiv rolle i planlægningen og mellemledere noget ekstra uddannelse. Alt sammen for at skabe mere effektive arbejdsgange der skaber vækst og dermed gavner alle i virksomheden, siger Almut Kaiser.

Læs mere her

tags: direktør, økonomi, uddannelse, Næstved, Næstved, 3F, omsætning, virksomhed, produktivitet, Teknologisk Institut, kommunikation, projektleder, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar