tirsdag den 9. februar 2016

Moderne skolebyggeri med fokus på fleksibilitet og bæredygtighed


Der er mange udfordringer i dag i moderne skolebyggeri, når man som rådgivende ingeniørfirma i OBH-Gruppen er med til at bygge nye skoler. Nogle af udfordringerne er f.eks. et større krav til fleksibel anvendelse af bygninger, tværfaglig udnyttelse af undervisningslokaler og det at tænke en bygnings bæredygtighed ind som en aktiv læringsdel.50 år med innovativ skolebyggeri
Da OBH-Gruppen startede med at bygge skoler for 50 år siden, var det primært de billige skoler, som var populære. OBH-Gruppen fik lavet typeskoler med en lav kvadratmeterpris, så mange mindre kommuner kunne få lavet en ny skole. Men i dag er kravene helt anderledes. Prisen er selvfølgelig stadig en central faktor, når der skal bygges skoler, men i det moderne skolebyggeri er der også mange andre faktorer i spil.

"Vores anbefaling er, at der bliver lavet en grundig foranalyse før opstart af byggeri. Vi finder ud af, hvad det er for nogle rammer, skolen skal opfylde for, at den er funktionel og fleksibel både nu og om 30 år", siger direktør i OBH-Gruppen Rådgivende Ingeniører Carsten Gregersen.

Ny skolereform stiller nye krav til bygninger
Mens kravene til folkeskolens indhold ændres, står de fleste skolebygninger stille. Men nogle kommuner er begyndt at lave om- og tilbygninger til de eksisterende skoler for at kunne passe ind til de nye behov, som er kommet med den nye skolereform.

Fleksible lokaler
Antallet af børn ændrer sig fra år til år, og det er et af de nye behov, som skolerne skal tage højde for. Det ene år kan der være tre 1. klasser, mens der det næste år kun er to. Der er altså hele tiden behov for at have fleksible lokaler.

Den nye folkeskolereform kræver et øget timeantal i fag som 'Natur og Teknik' og 'Musik'. Derudover har nogle skoler slået fag som sløjd og håndværk sammen. Det giver en udfordring i faglokalerne.
"Der bliver blandt andet mere tryk på faglokalerne, og de bliver brugt mere. Men de skal også være fleksible og kunne bruges til forskellige formål. Indretningen er derfor et centralt punkt, når der skal laves nye faglokaler", siger Carsten Gregersen.

Bevægelse i bygningen
Skolereformen har blandt andet stillet krav til øget bevægelse i timerne. Mange af de ældre skoler har ikke plads eller muligheder for at give eleverne mere bevægelse. Derfor bliver der både i renoveringer af skoler og nybygning af skoler tænkt bevægelse ind i lokalerne. Muligheder for at komme hurtig ud på udendørsarealer er blandt andet en løsning i de nye skoler. Derudover bliver der i mange skolebyggerier tænkt bevægelse ind i bygningen. Nogle skoler får klatrenet, andre får en løbebane og nogle får noget helt tredje. Mulighederne for at bygge bevægelse ind i skolen er mange.
"Da OBH-Gruppen startede med at bygge skoler for 50 år siden, var der nærmest kun én måde at bygge en skole på. I dag er det helt anderledes. Her ser vi nemlig, at lærere, forældre og elever engagerer sig i skolebyggerier og kommer med idéer til, hvordan vi kan bygge den bedste skole for netop deres behov", siger Carsten Gregersen.

Godt indeklima giver bedre resultater i undervisningen
Lugten af leverpostej i lokalerne er normalt på mange skoler. Men de indelukkede lokaler er ikke sunde at opholde sig i. Derfor er det vigtigt med et godt indeklima med en god akustik, et godt arbejdslys og automatisk ventilation. For at give de bedst mulige indeklimaforhold bliver der også arbejdet i at bruge miljøvenlige materialer og svanemærkede produkter. Det minimerer f.eks. allergener hos elever og lærere. Flere undersøgelser viser, at et godt indeklima også skaber bedre læringsmuligheder for børnene.

Skolens bæredygtighed er en vigtig del af undervisningen
Men også energiforbruget spiller ind, og der er også mange penge at spare, hvis man bygger en skole energivenligt. Nogle skoler kan selv producere varme og el ved hjælp af naturens ressourcer. Andre skoler minimerer varme- og elforbruget ved at bygge miljøvenligt og bruge miljøvenlige materialer. En bæredygtig skole er ikke kun godt for miljøet og pengepungen. At bygge en bæredygtig skole er også en god mulighed for at lære eleverne om bæredygtighed.

"At tænke bæredygtigt starter først og fremmest i skolen. Når man tænder lyset, så har det en effekt på klodens ressourcer, og det skal børn selvfølgelig lære. I starten af 2010 var OBH-Gruppen med til at sætte en vindturbine op ved Dybbøl Skole i Sønderborg. Det var den første vindturbine på en skole, og sådan noget er med til at lære eleverne om at være energibevidste. Når eleverne kan se, hvor meget energi der produceres, og hvor meget der forbruges, får de god læring om bæredygtighed", siger direktøren i OBH-Gruppen Rådgivende Ingeniører Carsten Gregersen.

Det gode eksempel i Guldborgsund
Den første skole efter den nye folkeskolereform kommer til at ligge i Guldborgsund. I sommeren 2016 har byen en helt ny skole, hvor alle de kreative løsninger er tænkt ind. OBH-Gruppen har forestået planlægning, projektering og tilsynet med opførelsen af Sophieskolen, som den nye moderne skole i Guldborgsund Kommune hedder. Som nævnt er der en række udfordringer i den moderne folkeskole. De fleste kommunekasser er tomme, og derfor vælger mange kommuner at renovere en skole i stedet for at bygge helt nyt. Men Guldborgsund Kommune har altså valgt at bygge en helt ny skole. I skolen er der tænkt meget i at forbinde de indendørs aktiviteter med de udendørs, så både lærere og elever inspireres til at rykke undervisningen udenfor. Derudover har skolen en kerne. Et stort rum i midten, hvor der er ankomst, kantine og multisal med flere forskellige funktioner.

Skolebyggeri i OBH-Gruppen
OBH-Gruppen er et rådgivende ingeniørfirma med 50 år på bagen. Virksomheden startede med at rådgive fynske kommuner på planlægning og opførelse af skolebyggerier i 1965 – siden da har de udvidet forretningen på mange andre områder også. OBH-Gruppen er med til at renovere mange af de skoler, som de var med til at bygge for 50 år siden. Firmaet kender altså de bygninger, som skal renoveres, hvilket giver dem en stor fordel.




tags: 2010, direktør, OB, Guldborgsund Kommune, energiforbrug, 2016, penge, Sønderborg, kreativ, energi, folkeskole, undervisning, miljøvenlig, miljø, miljøvenligt,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar