Hos Entreprenørfirmaet Erling Jensen A/S bliver lærlingene prioriteret højt. Virksomheden har i samarbejde med EUC Nordvest valgt at uddanne fem af deres medarbejdere til mentorer, så de kan vejlede og støtte firmaets lærlinge gennem hele deres uddannelsesforløb.
Trivsel på dagsordenen
Sidste år besluttede den nordiske entreprenørvirksomhed Erling Jensen A/S at sætte deres lærlinges trivsel øverst på dagsordenen. Og i følge direktør Johnny Røn har den nye mentorordning haft en positiv effekt på lærlinges trivsel:
- Vi har typisk otte lærlinge ad gangen; både tømrer-, murer- og struktørlærlinge. I en virksomhed som vores, af mellemstor størrelse og med mange fagområder, erfarede vi, at vores lærlinge hurtigt kunne komme til at føle sig meget alene, da de ikke indbyrdes havde særlig meget kontakt til hinanden, fortæller han og fortsætter;
- Så for et års tid siden sendte vi fem af vores entrepriseledere på et intensivt heldagskursus, hvor de blev præsenteret for, hvad det vil sige at være mentor og for forskellige coachingredskaber.
Siden da har hver af de fem mentorer haft tilknyttet én til tre lærlinge. Da lærlingene mødtes med deres mentor første gang, udarbejdede de sammen en kontrakt hvor de blev enige om mentorens rolle og afstemte deres forventninger til hinanden i læretiden. Siden da har lærlingene været i daglig kontakt med deres mentor og under skoleopholdene fået mentorbesøg ca. hver anden uge.
Fokus på det sociale
Hos Erling Jensen A/S har de udover mentorordningen også oprettet et lærlingeudvalg, der består af de fem mentorer, én lærlingerepræsentant og Johnny Røn. Lærlingeudvalget afholder møde hvert halve år, hvor de taler om, hvordan det går med lærlingene, og hvor lærlingerepræsentanten på vegne af lærlingene fx kan komme med ønsker til sociale og faglige aktiviteter. Ifølge Johnny Røn er et godt socialt fællesskab blandt de unge lærlinge uden for arbejdstiden nemlig med til at styrke motivationen og arbejdsglæden, når de er i praktik:
- For at vise at vi støtter op om det sociale miljø, har vi indført en opsparingskasse, hvor vi donerer 1-2 kr. pr lærlingetime, som lærlingene derefter kan bruge på forskellige sociale og faglige arrangementer. Sidste arrangement var middag og en biograftur, hvor alle vores lærlinge og mentorer var inde og se en James Bond-film, fortæller Johnny Røn.
Styrket engagement og arbejdsglæde
Selvom det endnu er for tidligt at spå om, hvorvidt de forskellige tiltag har en konkret effekt på lærlingenes gennemførsel af deres uddannelsesforløb, er Johnny Røn ikke i tvivl om, at initiativerne har styrket engagementet og arbejdsglæden blandt lærlingene:
- Det er helt klart mit indtryk, at vores lærlinge er glade for både mentorordningen og lærlingeudvalget. Et af målene med de her forskellige tiltag har været at samle lærlingene i virksomheden, og det mål synes jeg, vi har nået, fortæller han og fortsætter;
- Det er afgørende at lærlingene lærer hinanden bedre at kende på kryds og tværs af fagene, fordi det sociale fællesskab styrker samarbejdet på arbejdspladsen og medvirker til, at den enkelte lærling ikke føler sig alene under praktikforløbet.
Lærlingeudvalgets næste arrangement er af mere faglig karakter. Her skal lærlinge og mentorer først forbi EUC Nordvest i Thisted, og efter frokost står den på virksomhedsbesøg på et teglværk i nærheden.
For flere informationer
- Afdelingschef i Dansk Byggeri, Arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitisk afdeling Louise Pihl, tlf. 72 16 01 77 / 25 66 63 12
- Kommunikationsmedarbejder Mette Skovgaard Petersen, Dansk Byggeri, tlf. 72 16 00 97 / 22 96 96 03
Læs mere her
tags: Bond, biograf, direktør, politi, uddannelse, EU, virksomhed, mentor, lærling, mentorordning, motivation, arbejdstid, miljø, coach,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar