Udbudsrådets nye vejledning i dialog mellem kommuner og private leverandører vil sikre mere vellykket udlicitering, mener Håndværksrådet.
Udbudsrådet har i dag offentliggjort en vejledning om rammerne for dialog mellem leverandører og kommuner ved udbud. Håndværksrådet, der er hovederhvervsorganisation for 20.000 små og mellemstore virksomheder, er glad for den nye vejledning, som vil mindske antallet af fejl i udbudsrunder.
Vi har store forventninger til den nye vejledning, som er blevet til i regi af Udbudsrådet. Udbudsreglerne er uhyre komplicerede, og derfor har Håndværksrådet peget på nødvendigheden af en konkret vejledning, der henvender sig både til virksomheder som gerne vil byde på en opgave og til de kommuner, som udbyder opgaverne , siger chefanalytiker i Håndværksrådet, Mads Engberg.
Klarere grænser
Målet med vejledningen er at styrke videnniveauet og udstikke grænserne for, hvad kommunen og de private leverandører må snakke med hinanden om indenfor udbudsdirektivet. Den kan bruges både af offentlige indkøbere, som gerne vil sikre, at de er på den rigtige side af loven, og ikke mindst af virksomheder som gerne vil vide, hvad de kan forvente at få svar på, hvis de ringer til kommunen i en udbudsproces. Dermed kan begge parter få glæde af den nye vejledning.
Vejledningen er meget konkret med eksempler fra den virkelige verden, som gennemgår, hvorvidt dialogen mellem kommunen og en privat virksomhed er gået for langt eller holder sig inden for rammerne. Det er lige præcis den form for operationel viden, der er behov for, så vejledningen ikke bare bliver endnu en tung juridisk vejledning, men et praktisk opslagsværk, som landets indkøbere kan bruge i deres dagligdag. Det er ikke for meget at sige, at vejledningen bør være pligtlæsning for alle offentlige indkøbere i hele landet , siger Mads Engberg.
Behov for vejledning
Det er vores håb, at vejledningen bliver flittigt brugt af både kommuner og virksomheder. På den måde kan vi få barberet nogle af de knaster væk som opstår i en udbudsproces. Det vil klart være til glæde for de små og mellemstore virksomheder, for problemet er i dag, at det er meget administrativt tungt at byde på en offentlig opgave , siger chefanalytikeren.
Hent vejledningen her
Læs mere her
tags: 2010, analytikere, Vejle, virksomhed, organisation,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar